Vzhůru do Země Nezemě!

Určitě znáte příběh Petra Pana. Možná jste o chlapci, který nikdy nevyrostl, četli jako malí, možná jste měli možnost zhlédnout animovanou adaptaci od Disneyho. A pravděpodobně jste také viděli nádherný britský film z roku 2003 s Jeremym Sumpterem v hlavní roli. Nakladatelství Slovart teď však znovu vydalo originální knižní příběh!


V nové, překrásně ilustrované publikaci, se milovníci tohoto příběhu mohou ponořit do původní verze od autora Jamese Matthewa Barrieho. A když říkám do ilustrované, mám na mysli knihu maximálně pokreslenou obrázky a výjevy z domácnosti Darlingových, dobrodružství prožitá v Zemi Nezemi – boje s piráty s kapitánem Hákem v čele, objevování víl, mořských panen, ztracených kluků a nekonečných možností. Autorem všech ilustrací je Peter Uchnár, slovenský malíř, grafik a ilustrátor.

A o čem že příběh z pera skotského novináře a spisovatele Jamese Barrieho je? Původně se objevil jako divadelní hra s názvem Petr a Wendy, což napovídá, že Petr není jedinou hlavní postavou knihy. Té dominuje již od začátku i Wendy Darlingová, dospívající holčička, která má bujnou fantazii a touží o setkání s Petrem Panem, který ji navštěvuje ve snech. Jednoho večera v domě Darlingů zhoustne atmosféra pod afektovaností pana Darlinga, a právě tehdy spatří Wendy Petra Pana poprvé. Přišel si pro stín, který mu při poslední návštěvě omylem utrhla paní Darlingová, když zavírala okno. Petr se s Wendy seznámí a nakonec ji přesvědčí, aby s ním odletěla do Země Nezemě, pohádkové říše, kde děti nestárnou a zima nepřichází. Wendy, spolu se svými mladšími bratry Johnem a Míšou, odlétá s Petrem vstříc neznámému dobrodružství.
Zatímco smutní rodiče nechávají okno otevřené v domnění, že se jejich děti každým dnem musí vrátit, Wendy se v Zemi Nezemi ujme role maminky a stará se o Petra, své bratry a partu kluků ztraceňáků. Děti prožívají nevídaná dobrodružství a postupně zapomínají, že by se měly vrátit domů. Ne všechno je však tak pohádkové, jak to vypadá, zlotřilý kapitán Hák totiž netouží po ničem jiném, než po Petrově smrti. Schyluje se k rozhodujícímu střetnutí. A Wendy si musí ujasnit svůj vztah k Petrovi, k dospívání a k životu v Nezemi, kde čas zůstává tentýž.

Když jsem knížku četla, samozřejmě jsem si ji vychutnávala, prohlížela si ilustrace a tančila mezi písmenky. Neubránila jsem se však porovnávání s mou oblíbenou filmovou verzí, která samozřejmě tak úplně původnímu příběhu neodpovídá. Totiž, knižní příběh ve mně nedokázal vyvolat ani napětí, ani dojetí, vlastně jen vyplavil nostalgii z mého nitra. Možná to bude i absencí hudby, která filmu vytvořila nádhernou zvukovou a emotivní kulisu.

Spíš než dospělým bych knížku doporučila dětem, vlastně i já sama jsem v pokušení, že ji budu číst Bětušce před spaním, až trochu povyroste. Nicméně pokud jste se také zamilovali do jakékoliv verze příběhu, právě tahle knížka vám ji hezky připomene a třeba vyvolá nové pocity a utvoří nové vzpomínky.  

James Matthew Barrie - Petr Pan, vydáno roku 2015
Přeložili Jana Hejná a Petr Hejný, vydalo nakladatelství Slovart, 176 stran.

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí knihy k recenzi!

Znáte Petra Pana? Chtěli byste umět létat? A nikdy nevyrůst?

Komentáře

  1. Někdy si říkám, že bych si chtěla přečíst ty slavné perly dětských knih, jako Pipi punčochatá, Čaroděj ze země Oz, nebo právě Petra Pana. A četla bych je s rezervou, protože je mi jasné, že se na ně dívám jinýma očima, než coby dítě.
    Asi bych tady ocenila hlavně knižní výpravu. Ilustrace jsou opravdu krásné! Viděla jsem asi tři zpracování Petra Pana a ten z roku 2003 se mi líbí nejvíc, podobně jako tobě. Opravdu skvělé zpracování, výborní herci, nádherná hudba, dobrá zápletka. Taky jsem o tom psala kdysi na blogu.
    Recenze je povedená, psaná pokud možno objektivně. A ano, chtěla bych si ji přečíst, už pro zajímavost. Zatím se mi z těch dětských knih povedlo stihnout Pollyanu, Medvídka Pú a Alenku v říši divů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, na Alenku v Říši divů se teprve chystám, Pipi dlouhou punčochu už si asi přečtu jen s Bětuší. :) Ale jsou to všechno poklady.

      Vymazat
  2. Awwwwwwwwww! Přesně na tuhle knížku jsem se před pár dny dívala v knihkupectví a právě obdivovala ty nádherné ilustrace. Myslím, že právě dětským a pohádkovým knížkám dodávají úplně nový rozměr a dokáži si představit, jak si ji nějaké dítě prohlíží a je nadšeno příběhem - třeba úplně poprvé. ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Bože, představitele Petra jsem jako malá totálně zbožňovala! :D A když jsem ze zvědavosti koukla, jak klučina vypadá dnes! No, ošklivej není! :)
    Krásná pohádka, mám ji opravdu ráda:)
    THE WORLD BY MARIA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ošklivej opravdu není, i když tu petropanovskou tvář mu už nikdo neodmyslí. :) :D

      Vymazat
  4. Graficky to vypadá opravdu moc pěkně! :) Já jsem nikdy Petra Pana neviděla, natož četla. Když se to dozvěděly mé kamarádky, trochu je to až pohoršilo. :D Prý je to základ dětských pohádek. Tak hádám, že se na to asi někdy budu muset nejmíň kouknout. :)
    Ale jak jsem vůbec nevěděla, o čem to je, tak mi to napoprvé zní spíš jako psychologický thriller. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Na to se dá říct jediné. KONEČNĚ! Konečně Petr Pan znovu vyšel, já ho tolik let sháněla a pořád dokola nic a nic a nic. Už ho mám slíbeného k narozeninám ♥

    OdpovědětVymazat
  6. Knížku jsem četla jako malá, ale film jsem bohužel neviděla, tak snad se k němu brzy dostanu...

    OdpovědětVymazat
  7. Ta knížka je po grafické stránce určitě nádherná, nicméně k příběhu jako takovému mám zvláštní vztah...Když jsem byla malá, měla jsem ho moc ráda, ale znala jsem pouze filmovou verzi, asi před rokem jsem četla přesně tohle vydání a na celou knihu jsem dost změnila názor...nevím, jestli's četla mou recenzi, kdyžtak mrkni, protože mám k příběhu z pohledu dospěláka dost výtek :D
    Měj se krásně, Vlasti

    OdpovědětVymazat

Okomentovat