(Nejen) o magických postavách

Když nějakou knížku nebo knižní sérii přečtete bezpočtukrát a rovněž filmové verze těchto příběhů mnohokrát zhlédnete, když máte prozkoumaná všemožná zákoutí příběhů a všechny detaily prodiskutované, mohlo by se zdát, že je pro vás publikace "Panoptikum postav" zbytečná. Jenže co jiného může zpříjemnit večer víc, než nostalgické počtení o dávných kouzelnických láskách s hrnkem kakaa nebo čaje navrch?

Už od prázdnin jsem věděla, že k nádherným vydáním "Bestiáře Harryho Pottera" a "Magickým místům z filmů" co nevidět přibude ještě třetí kráska, Panoptikum postav. Zatímco v první, tmavomodré publikaci nás děsily i dojímaly kouzelní tvorové a v té druhé, zbarvené do ruda, jsme prolezli všechna ta úžasná místa, která filmaři převedli na plátno, právě v téhle doposud poslední, černočerné knize, kterou opět sepsala Jody Revensonová, se nám nabízí možnost uceleně si připomenout všechny postavy, které k příběhům o Harrym Potterovi neodmyslitelně patří. [recenze]

Stejně jako v předchozích knihách, i zde na zvědavé čtenáře a Potterheady čeká obsáhlý přehled hlavních i vedlejších postav, které sehrály nějakou důležitější roli ve filmech. Od bradavických studentů přes školní profesory až po účastníky Turnaje tří kouzelnických škol, zaměstnance ministerstva, hradní duchy a členy pro příběh významných rodin. 

Jak jsme již zvyklí z minula, přehledné rozčlenění se dále na několika jednotlivých stránkách věnuje dané postavě. Nechybí základní informace o ní, například jakého má patrona, jak vypadá její hůlka či ve kterých filmech se objevila a jakou roli zde sehrála. To vše je doplněno spoustou fotografií ze zákulisí a rozhovory s herci, maskéry, kostyméry, režiséry a dalšími osobami, které za stvořením našich hrdinů stály. 


Milovník série tuhle knížku ocení, jednak proto, že se skvěle vyjímá v knihovničce, jednak proto, že ucelené informace jsou prostě bezva věc a navíc se můžete leccos nového dozvědět. Některé věci nikoho nepřekvapí, třeba že proměna některých herců v jejich postavy trvala celý den, jiné informace jsou však přinejmenším vtipně zajímavé. Například že madam Maxime si ve čtvrtém dílu (Harry Potter a Ohnivý pohár) zahrál na záběrech z dálky dvoumetrový basketbalista, který ještě ke všemu musel stát na chůdách. 

Chtěla jsem si tuhle knížku vychutnat, takže jsem se do jejího čtení a hlavně prohlížení ponořila jednoho sobotního večera. Vedle mě ležel Modrý a četl pro změnu jakousi (prý geniální) fanfikci na stejnou sérii, a tak jsme si vzájemně vyměňovali postřehy, diskutovali o tom či onom, a v podstatě jsme si udělali takový poklidný Potter večer. Jakou radost jsem navíc měla, když jsem v knížce objevila plakáty Smrtijedů a členů Fénixova řádu, obzvlášť když Modrý prohlásil, že si je jednoho dne dáme na zeď. Celá tahle láska k příběhům, podle některých k nesmyslným příběhům, je sice trochu bláznivá, ale rozhodně přináší do života spoustu radosti. 


Doufám, že pokud se pustíte do Panoptika postav, zalíbí se vám stejně jako mně a najde si čestné místo ve vaší knihovničce. Je to také ideální dárek k Vánocům, řekla bych. (Já jej dostala od nakladatelství Slovart, čímž jim srdečně děkuji.)

Jody Revenson - Harry Potter: Panoptikum postav, vydáno roku 2015
Přeložil Michael Talián, v nakladatelství Slovart vydáno roku 2016, 208 stran.

Více vhledů do knížky naleznete zde! Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.

Máte rádi Harryho Pottera? A jeho nadstavbu? Čtete fanfiction? A darujete letos někomu pod stromeček knížku? 

(S)mějte se a pijte čaj, ať nejste taky nemocní! 

Komentáře

  1. Na Panoptikum jsem se nedávno dívala v jednom knihkupectví a mít s sebou tehdy víc peněz, už je nejspíš moje. I když, těžko říct, když totiž někde vidím dražší knížku, většinou si místo ní koupím dvě nebo tři levnější. Takže (zatím?) mám doma jenom Bestiář, ale vlastně jen proto, že vyšel jako první, jinak bych místo něj jednoznačně sáhla po Panoptiku :).
    Popravdě ale zatím nemám komplet ani původní sérii, takže Komnatu, Vězně a Relikvie (spolu s Bajkami) si rozhodně hodlám sehnat dřív než všechny ty novinky, i když většina z nich je fajn.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda, žes to nevěděla dřív, i když on i Bestiář je super. Ten já mám asi nejradši, dostala jsem ho totiž od kamarádky k Vánocům, tak k němu mám takový (trochu i vánoční :D) vztah. :) Ale určitě si nejdřív doplň sérii, to je základ veškerého bytí. :D

      Vymazat
  2. Mám dvě doplňkové útlé knížky, o magických tvorech a o famfrpálu, velmi pěkné čtení, dnešní Panotptikum, ale i další doplňkové knihy můžou být vážně moc pěkné, skvěle provedené. Líbí se mi i vnější vzhled, i když vzhled u knihy není to nejdůležitější, v tomto případě krásně snoubí obsah i zevnějšek. Máš pěknou sbírku a co víc, podobný vkus s Modrým, to je dobře.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný článek, myslím, že už jsem ti někde psala, že si tyhle publikace nekupuji. Stále ale čekám, že někoho napadne dát mi je pod stromek. Ještě jsem se nedočkala a trochu se bojím, že to nepřijde ani letos :( No, co nadělám. A znovu se musím podivovat nad krásnými chvílemi, které si s Modrým vytváříte. Tohle musel být opravdu krásný zážitek, na který budete oba vzpomínat. Máte štěstí, že se máte :)
    Měj se krásně, Vlasti
    PS: Krásné fotky ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že jsem nepoužila ještě víckrát slovo "krásný" :D

      Vymazat
    2. Já ti děkuji za krásný komentář, taky jsi ho napsala krásně! :D :) ♥

      Vymazat
  4. Vypadá to krásně, taky by se mi takový malý knižní přírůstek líbil. Filmy HP neznám, zcela záměrně jsem je nesledovala, ale knihy jsou pro mě dodnes malým zázrakem. Právě díky nim jsem začala číst, vystudovala knihovnictví a potom památkovou péči. Díky nim mám blog. Na druhou stranu je ale hodně věcí, které Rowlingové neodpustím. To sem ale asi úplně nepatří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak, kde jinde než tady to říct. Zajímá mě to! :O :)

      Vymazat
    2. Máš na mysli klece a další její podobné aktivity?
      Tam jsem podobného názoru. Kamarádka pracuje v blázinci a říkala, že po zrušení klecí jim přibylo dvakrát práce. Samozřejmě nepřibylo dvakrát ošetřovatelů. Někdo by fakt neměl zasahovat do věcí, o kterých nic neví...

      Vymazat
  5. Paráda, to je něco, už vím, co budu chtít od Ježíška. Příští rok :D:

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky