NY Times By The Book Tag

Tenhle tag jsem si vyhlédla už někdy v polovině května, kdy jsem času měla spoustu a do těchto otázek jsem se chtěla pustit čistě proto, že mě celkem zaujaly. Dneska se na svůj koncept ze šestnáctého pátý dívám s úsměvem, kolik se toho od té doby změnilo a že pokud to chci zveřejnit, musím to celé přepsat. Nebo napsat úplně od začátku. A tak se pouštím do desíti knižních otázek, které nikoho vlastně nezajímají, ale já si jimi ráda třídím myšlenky a nechávám se oplývat pocitem, že pro svůj drahý blog něco dělám a nenechávám ho hnít. (Modrý prohlásil, že z popela mého blogu postaví svůj dlouho plánovaný web, ale tuhle radost starost mu nedopřeju. :D)

Na tento tag jsem narazila u Trinity Estridge

1. Která kniha teď leží na tvém nočním stolku? 
Ehm, to záleží, na který noční stolek se ptáte. Ve své podstatě žádný noční stolek nevedu, doma odkládám na rám postele a u Modrého na parapet. Doma se mi válí Duše kamenů od Marie Brožové, nádherná publikace, kterou si prostě člověk vychutnává, dopřává si ji po doušcích jako medicínu pro duši, kochá se ilustracemi a ztrácí se v různorodých příbězích. K Modrému jsem přivezla Harry Potter and the Philosopher's Stone, máme v plánu to společně číst, ale zatím jsme se k tomu nedostali, hrůza, když si uvědomím, že to tam leží už několik týdnů. 

2. Která z knih, které jsi v poslední době četl/a, byla opravdu dobrá? 
V poslední době jsem nečetla tolik knih, abych z nich mohla marnivě vybírat tu nejlepší. Zaujala mě však knížka Interkulturní psychologie a moc se mi líbily Vraždy podle abecedy, což je můj oblíbený díl Hercula Poirota a knižně vyprávěný z pohledu kapitána Hastingse jsem to prostě přečetla jedním dechem, až mě to samotnou překvapilo. Jo, kam se na Agathu, královnu detektivek, hrabe severské krimi. 

3. Kdybys mohl/a potkat jakéhokoliv autora, živého nebo mrtvého, kdo by to byl? A co bys jim chtěl/a sdělit? 
Shakespeara bych pokárala, že nenapsal nějaké sonety ze ženského pohledu pro muže, protože bych je moc ráda šeptem recitovala. Bohumila Hrabala bych se zeptala na jeho tvorbu a vztah ke komunismu (tuhle tato otázka zůstala viset ve vzduchu). Rowlingové bych potřásla rukou, Avu Dellairu bych požádala o autogram a s Julií Lawson Timmer bych se pokusila zorganizovat překlad její nové knížky, zatímco bychom pobývaly v Ostravě, kde má nějaké pracovní kontakty. 

4. Která kniha by ostatní překvapila tím, že jí máš ve své knihovně? 
Některé by možná překvapilo, že zde skladuji jednu náhodně vyhranou knížečku s výstižným názvem Už budu!, ale poté, co jsem o ní řekla spolužačkám, jsem byla vrchní bavič přestávky, a tak by tuto sféru už asi má malá sbírka červené knihovny nepřekvapila. Někdo by se možná podivil nad kolekcí kompletní Filmové řady, někdo nad mnoha vydáními Pottera nebo nad knížkami v němčině. Někdo by se divil, že mám tak velkou knihovnu (pche, maličká je!), ale mnohá překvapení asi mé milované poličky neskýtají. 

5. Jak organizuješ svojí vlastní knihovnu?
Vlastně nijak. Snažila jsem se o organizaci, ale nemám tolik místa, a tak jsou zde knížky vyskládané podle velikosti, podle sérií, edic a nebo taky podle barev obalů či oblíbenosti a důležitosti. 

6. Jakou knihu si chceš přečíst už věky, ale zatím ses k ní nedostal/a?
Sem jednoznačně patří knížka O dívce, která se propadla pod Čarozem do víru bujaření, autorka Catherynne M. Valenteová. Dostala jsem ji pod stromeček v roce 2013 a od té doby mi leží v knihovně, první díl Čarozemě se mi pomalu vytrácí z hlavy, i když September a její zážitky mě tehdy tak dostaly, že jsem si je zafixovala hodně hluboko a dodnes si spoustu detailů dobře pamatuji. 

7. Zklamání, přeceňovaná, prostě špatná: při čtení které knihy jsi cítil/a, že by se ti měla líbit, ale nelíbila? Pamatuješ si, kterou knihu jsi naposledy odložil/a? 
Vím, že jsem se strašně divila, proč se mi nelíbí Fangirl a Papírová města. Fangirl jsem ani nedočetla a Papírová města jsem dokončila jen se sebezapřením kvůli recenzi. Přitom na obě tyto knížky jsou celkem pozitivní ohlasy a i když YA literatura není typický žánr pro mě, myslela jsem, že bych v tom něco pozitivního mohla zahlédnout. Ale co jsem odložila naposledy, to opravdu nevím, nerada knížky odkládám. Snad Hru o trůny jsem dlouho nerada poslouchala, ale teď už skoro finišuju a celkem to ujde, jen to chtělo zvyknout si na rozvleklost, mnoho postav, mnoho dění a mnoho zbytečných slov v omáčce příběhu. 

8. Které příběhy máš nejradši? A co typ, kterým se vyhýbáš? 
Upřímně, nejradši mám příběhy, kde se můžu s něčím aspoň částečně sžít. Kde hlavní postava není dokonalá, má problémy a jejich řešení není snadné. Donedávna mi nevadily špatné konce, ale i ty dobré jsem uměla ocenit, přišly-li po vynaložení úsilí a ne jako kouzlo nebo blesk z čistého nebe. Mám ráda příběhy, které by se teoreticky mohly odehrát nebo jsou napsány na pozadí skutečných událostí. Tak nějak podvědomě se vyhýbám čistému fantasy a science fiction, protože tam toho mnoho známého nenajdu. Ale celkově si myslím, že jsem v tomto ohledu velmi otevřená a tolerantní a že se mi často zalíbí něco, co bych kategoricky možná zavrhla, ale pro tu jednotnost a jedinečnost mě to zaujme. 

9. Kdybys mohl/a po prezidentovi chtít, aby si přečetl jednu knihu, která by to byla? 
No, kdybych měla po našem prezidentovi chtít, aby si něco zajímavého či osvíceného přečetl, asi bych mu měla doporučit nějakou knížku o etiketě, slušném chování nebo správné reprezentaci republiky na okraji západního světa. Jenže takových knih moc neznám. Takže bych mu asi doporučila Malého prince, protože to je univerzální záležitost, z níž si každý může něco odnést. 

10. Co plánuješ číst dál?
Haha, dobrá otázka, nesmí chybět, že? Na Goodreads mám ve složce to read celkem čtyři sta padesát knih, což samozřejmě nelze vztahovat na blízkou budoucnost. Do konce roku bych však ráda přečetla Bídníky, Shakespearovo Dílo, zbytek knížek z tohoto krátkého seznamu, který jsem si sepsala na konci minulého roku, a taky bych se ráda dostala k Dívce ve vlaku a Zmizelé

Jak byste na tyto otázky odpověděli vy? A co právě čtete? :) 

Komentáře

  1. Ale Shakespeare psal sonety, v nichž promlouvá k muži. Sice jako muž k muži, ale i tak... Myslím, že v nich není zrovna moc výrazné, že je píše muž, spíš to, že jsou muži adresovány.
    Ty tvoje úchylárničky mě rozhodně nepřekvapují. Teda, teď už ne. Jinak bych to do tebe nejspíš neřekla. Protože ses mi vždy zdála ještě mnohem slušnější než já. Kdeže! :)
    Ale překvapuje mě, že i po tom všem si chceš dočíst Bídníky. :)
    No, já se teď vrátila ke svým starým oblíbeným knížkám, abych se dala trochu do pořádku. A jinak si myslím, že víceméně víš, jak bych na tyhle otázky odpověděla. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je vážně dobrý dotazník, už ho potkávám podruhé, možná se do něj taky pustím.
    Na Vraždy podle abecedy jsme nedávno koukala, bylo to fakt dobrý, v knížce musí být příběh ještě působivější!
    Hru o trůny mám moc ráda i všechny ostatní díly. Ale je pravda, že v posledních dvou knihách je postav i děje opravdu moc i na mě :D
    Dobrý tip pro prezidenta! :D
    P.S. Máš parádní hrneček!! :D

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tohle mě hodně bavilo. :) Uvidím, jestli to také vyplním, protože bych moc ráda, ale připadám si blbě, že veškeré tagy čerpám přes tebe. Tak třeba za půl roku, to bude dostatečná časová mezera. :D
    Hm, taky tak docela nemám noční stolek. Knihy odkládám na opěradlo mého maličkého gaučku. A jen tak pro zajímavost, momentálně mi tam leží Volání Kukačky, Sundej mi měsíc a Hrabě. Zbožňuju, když má autor dobré jméno, díky kterému můžu říkat, "že mi v posteli leží Hrabě" (jelikož to je také můj jediný milostný život, čistě imaginární :D :D).
    Ta Fangirl mě mrzí, já ji četla v AJ a bavila mě moc. Zajímalo by mě, jestli ten překlad dělá hodně. Jinak mě třeba nebavilo Na Větrné Hůrce, to jsem dokonce nedočetla.
    Čisté fantasy taky moc nečtu a čemu se vyhýbám docela hodně jsou knížky o osobním rozvoji. Na to mě moc neužije. Spíš vůbec (asi se nechci rozvíjet :D).
    Moc se mi líbí ten tvůj knižní seznam. A Janu Eyrovou se také chystám číst, dost se na ni těším, tak snad mě nezklame. :)
    Měj se moc krásně! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já stále čtu Na západní frontě klid a zase u toho bulím. Četla jsem ji asi minulý rok a teď, jako že se blíží ta maturita, jsem se dala do povinné četby. :) A to že je povinná, neznamená, že je nudná. :)
    Já u Fotbalového nepřečtu zhila nic! -_-
    A rozhodně bych chtěla potkat Rowlingovou, Carrolla a možná pak Ricka Riordana. A prostě jim jenom poděkovat. :)
    Měj se! :) :*

    OdpovědětVymazat
  5. Tyhle tagy ráda čtu a hrozně nerada píšu :D
    Nicméně... kdybych se měla setkat s nějakými autory, nejspíš bych se nevešla do desítky. Knihovnu si taky nijak neorganizuju a co se týče Malého prince, kterého bys doporučila prezidentovi, rozhodla bych se asi podobně :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle je moc pěkný tag a jako vždy se mi moc líbily tvoje odpovědi! :) Někam si ho uložím a možná ho někdy také zkusím vyplnit :)

    OdpovědětVymazat
  7. Opět originálně pojatý tag. Ze kterého se lze mnohé dozvědět i o tobě, o tvých zálibách, o tom, co máš ráda a co ne...
    Nedočtených knih, které mě zklamaly, mi taky prošlo rukama dost.
    Hra o trůny se ti nelíbila? Možná by bylo dobré si ji přečíst přímo, třeba vizuální kontakt dovede víc navodit představivost o množství postav, kterých je opravdu požehnaně... jinak doporučuji i filmovou adaptaci, ale tu jsi asi viděla. Nebo ne? Jestli ne, tak zkus!
    Jinak co se týče spisovatelů, asi bych se nechtěla setkat s nikým. Werich už nežije, Legátová taky ne, Rowlingová sice stvořila skvělý svět lidí i kouzelníků, ale v praktickém životě je kapku vedle(její zásahy do klecových lůžek byly pořádně ujeté a amatérské). Snad Vondruška by byl zajímavá osobnost na setkání. Koho bych chtěla potkat, tak Bronteovou a Austenovou, kdyby byly přeneseny do dnešního světa, co by na něj říkaly. A možná i Sienkiewicze, ten by se asi taky divil.

    OdpovědětVymazat
  8. Předposlední otázka je nejlepší a naprosto se s tebou ztotožňuji. Těžko říct, jak moc ten člověk čte, konec konců, je to vysokoškolsky vzdělaný pán, takže něco už v životě asi přečíst musel. Já bych mu každopádně dala Hunger Games (možná trocha sebereflexe?) nebo Pána prstenů, ze kterého by se dozvěděl něco o hodnotách, pravdě a přátelství.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky