čtvrtek 12. května 2016

Volání kukačky

Jako správného fanouška Joanne Kathleen Rowlingové, i mě nadchlo zjištění, že s koncem Harryho Pottera nezmizela tato spisovatelka z literární scény. Její román Prázdné místo prokázal, že se autorka umí pohybovat i v jiných žánrech než fantasy, a když ji pak novináři odhalili pod pseudonymem Robert Galbraith, pod nímž prorazila se svou první detektivkou Volání kukačky, mnozí čtenáři se na nový žánr naladili a začali hltat její krimi romány s Cormoranem Strikem. Dlouho jsem odolávala, nakonec jsem však využila příležitosti a rozhodně nelituji.


Když se jedné mrazivé noci zřítí z balkónu svého bytu slavná modelka Lula Landryová, policie i bulvár dojdou k závěru, že se jednalo o sebevraždu. Pár měsíců poté však Lulin bratr vyhledá Cormorana Strika, zadluženého a životem nahlodaného soukromého detektiva a vylíčí mu své pochybnosti ohledně jejího úmrtí. Požádá ho, aby případ znovu prošetřil a přestože Cormoran neprojevuje příliš velký zájem, vidina honoráře, kterým by splatil dluhy, ho nakonec přivede k případu, z něhož se i po čase vyklube velká záhada, která stále čeká na vyřešení. 

Nejsem žádný skalní fanoušek detektivek, ale čas od času mi nějaké krimi do ruky padne. Přečetla jsem už pár severských mrazivých románů, několik Poirotů a také zabrousila do žánru českých a historických pátraček a vražd, ale právě na detektivní romány Rowlingové, která se je rozhodla napsat pod pseudonymem Robert Galbraith a které se i bez vědomí veřejnosti, kdo je skutečným autorem, velmi dobře prodávaly, jsem byla zvědavá už od jejich vydání u nás. Trvalo mi dlouho, než jsem se k nim dostala, a když se mi příležitost naskytla, dala jsem přednost audio verzi, kterou namluvil Petr Oliva. Své volby vlastně nelituji.

Nejprve k samotnému příběhu. Zápletka působí docela originálně a případ jako takový věrohodně, i když to nemohu posuzovat, když nevidím do situace policejních vyšetřování. Lze však usuzovat z četných popisů, které se v knize hojně objevují, že se autorka před napsáním románu řádně připravila a informovala nejen o postupování a metodách při vyšetřování, ale také o světě showbyznysu, modelingu, drogách a okraji společnosti. Hned na úvod musím zmínit, že mě trochu zklamal závěr, protože takové jednání vrahů jsem nikdy nepochopila (samozřejmě nemohu vyzradit, o co jde, ale pokud někdo četl, snad mi dá za pravdu, že upozorňovat na sebe neznamená vyjít z podezření, tedy aspoň mě by to připadalo nesmyslné). Kniha je celkem obsáhlá, ale čtenář (respektive posluchač) by se měl předem připravit na spoustu popisů a kapitol, které vlastně s příběhem nesouvisí. Kromě samotného vyšetřování totiž poznáme i hlavní postavy jako takové.


Cormoran Strike mi byl od začátku sympatický. Ne proto, že stejně jako já kulhá a jeho sestra mu říká Pajdo nebo protože je jedlík, ale jeho povaha mi prostě padla do vkusu - zásadový, zdravě sebevědomý, lehce neforemný, staromódní, nedůvěřivý, výbušný a emocionální, dobrý vypravěč i posluchač a také muž činu, který si umí poradit v náhlé nepříjemné situaci. Stejně tak Robin, kterou nejprve zaměstná jako sekretářku a později se s ní i spřátelí, mi nikdy v průběhu příběhu nebyla trnem v oku svým jednáním, chovala se velmi přirozeně, žensky, ale zároveň projevila velkou iniciativu a potlačila zvědavost ve chvílích, kdy by většina lidí asi nedokázala zůstat zticha. Minimálně čtvrtinu vyprávění pokrývá vhled do životů Cormorana, jehož příbytkem se kvůli dramatickému rozchodu s hysterickou přítelkyní stala jeho kancelář, a Robin, která si na poli rodinném vede o něco lépe, neboť do příběhu vstupuje čerstvě zasnoubená, s vidinou svatby a navíc vysněné práce. Dohromady provádí čtenáře knihou sehraná, byť také odlišná dvojice, k nimž si můžete, ale také nutně nemusíte, vytvořit nějaký vztah.

Trvalo mi zhruba hodinu, než jsem přivykla hlasu Petra Olivy, tempu vyprávění a zkrátka knize samotné. Klasické knihy obvykle nevyžadují tolik času, abych zjistila, jaké stanovisko vůči nim vlastně mám, audioknihy mě jen zřídkakdy hned na začátku přesvědčí o svých kvalitách. Jakmile se však do příběhu zaposlouchám a zvyknu si na všechny ty faktory, z nichž se dílo skládá, často ztrácím pojem o čase. 

Za sebe mohu knihu (i v audio verzi) jedině doporučit, neboť mezi tou záplavou krutých severských krimi románů běžní čtenáři jako já jistě ocení nenásilnou zápletku, prohlídku londýnskými ulicemi i sympatické charaktery postav, protože zrovna ty umí Rowlingová psát výtečně, o čemž nemusím fanoušky Harryho Pottera nijak dlouze přesvědčovat.

Robert Galbraith - The Cuckoo's Calling (Cormoran Strike #1), vydáno roku 2013
Přeložil Ladislav Šenkyřík, v nakladatelství Plus vydáno roku 2014, 17 hodin 40 minut, čte Petr Oliva.
Za poskytnutí audioknihy k recenzi vřele děkuji Albatros media!

10 komentářů:

  1. Moc ti díky za recenzi, po přečtení několika kritik jsem pořád váhala, jestli si jiný žánr od Rowlingové pořídit. Teď už vím, že určitě ano! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. S Voláním jsem také byla víceméně spokojená, i když nějaké nedostatky by se samozřejmě našly. Hedvábník je prý ještě lepší, takže jsem na něj zvědavá, pořád jsem se k němu ještě nedostala...
    Krásně sepsáno jako vždy, Vlastí, těším se na další články :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi Hedvábník připadá o chlup lepší, ale možná je to tím, že jsem si na styl a všechno prostě zvykla. :)
      Děkuji. :)

      Vymazat
  3. Moc hezká recenze. Já teď poslouchám Hedvábníka a taky se mi moc líbí. Další knihy si určitě seženu také.
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Já se za sebe teď hrozně stydím, že jsme ještě donedávna vůbec nevěděla, že tohle je pseudonymum Rowlingové. Osobně jsem nečetla ani Harry Pottera (stydím se podruhé), ale krimi není můj styl a ani s audiem nemám zkušenosti.

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  5. Já bych neřekla, že detektivka a krimi jsou synonyma :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No určitě, detektivky jsou (ač nutně nemusí být) vždycky fajne a snesitelné, krimi už jsou (aspoň pro mě) pěkně fujky :-D.
      Jo a co se závěru týká, vím, že jednou mě napadlo naprosto geniální vysvětlení, proč se do toho na začátku začal John motat, ale teď si na něj nemůžu vůbec vzpomenout... už pěkně dlouho... Ale jednou se mi to podaří! Určitě dám vědět a vysvětlím tak to nevysvětlitelné a nevysvětlitelně hloupé chování :-D.

      Vymazat
    2. Jo, to má logiku. Je pravda, že jsem ještě nikdy neslyšela pojem "severská detektivka" :D Určitě, jakmile si vzpomeneš, dej vědět! :)

      Vymazat