Hedvábník

Jakmile jsem doposlouchala Volání kukačky, pustila jsem se (nebo pustila jsem si, jak se to vezme) do Hedvábníka, druhého dílu série s detektivem Cormoranem Strikem v hlavní roli z pera Roberta Galbraitha, pod jehož jménem se neskrývá nikdo jiný než slavná velká J. K. Rowling. Už jsem z předchozího poslechu měla jistá očekávání a tušila jsem, do čeho jdu. Ale druhý díl se od toho prvního posunul minimálně o tu jednu hvězdičku na Goodreads. 


Od vyřešení případu Luly Landryové uplynulo osm měsíců, během nichž se Cormoranu Strikovi podařilo zaplatit dluhy, nabrat klienty, vyřešit mnohé drobné případy nevěry a také blíže se poznat se svou asistentkou Robin, která by se co nevidět měla stát vdanou ženou. Teď k němu přichází žena perverzního spisovatele Owena Quina, neboť právě jej pohřešuje. Strike po něm začne pátrat, ale velmi brzy zjistí, že nejde o běžné zmizení, to když nalezne jeho mrtvolu zabitou přesně podle závěrečné scény ze spisovatelovi poslední, čerstvě vydané knihy. A jelikož v tomto posledním díle stihl Owen očernit většinu lidí ze svého okolí, motiv se dá přisoudit snad úplně každému. 

Na druhý díl jsem se po závěru toho předchozího těšila. Na hlas Petra Olivy jsem si již přivykla, na styl, jakým se příběh vine od začátku do konce, snad také. A kromě nového případu mě samozřejmě zajímal i vývoj osobních životů Cormorana a Robin. Ale vezměme to ve správném pořadí.

Detektivní zápletku nastolila autorka opravdu výborně. Myslím si, že když spisovatel zasadí případ do prostředí spisovatelů, redaktorů, nakladatelů a firemních večírků, zkrátka do prostředí, v němž se celkem nadprůměrně dobře pohybuje, rozhodně nemůže nic zkazit a vlastně vše hraje v jeho prospěch. Pravda, poklidné britské krimi dostalo po zavraždění Owena Quina mrazivý nádech ze severu, nicméně pořád si zachovalo punc originality a londýnské svébytnosti. 

Stejně jako v předchozím díle, i zde probíhají v pozadí, nebo spíš paralelně s vyšetřováním případu také životy hlavních postav. Cormoran Strike se sice dostal z pozice, kdy neměl na taxík a přespával v kanceláři, ale zdravotní problémy a vzpomínky na bývalou snoubenku ho neustále pronásledují. Ani Robin to nemá jednoduché - má před svatbou, jenže Matthew se chová, zvlášť pokud jde o její zaměstnání, dost žárlivě a jejich večery často končí hádkou. Za takových podmínek se blížící se svatba jeví dost nepatřičně. 


Ačkoliv změny oproti prvnímu případu Cormorana Strika nejsou na první pohled až tak znatelné a kvalita by se dala hodnotit úplně stejně, něco mě nutí přidat Hedvábníkovi plusové body, těžko říct, za co vlastně. Možná napínavější zločin? Nebo snad ta závěrečná scéna, která čtenářům dává naději do budoucích dílů? Sama za sebe jsem si po dočtení Hedvábníka slíbila, že jakmile vyjde kniha Ve službách zla (již v prodeji) jako audiokniha, stůj co stůj si ji opět poslechnu. Shodou náhod jsem na Světě knihy mluvila s paní od nakladatelství Tympanum a mile mě potěšila její informace, že pan Oliva poctivě namlouvá třetí díl, momentálně že je prý nemocný, ale někdy v červenci už by audio verze mohla být k dostání. To se těším. Na jeho hlas jsem si totiž opravdu navykla, mám ho zafixovaný právě v souvislosti s touto sérií a netuším, jak by se mi příběhy četly po dvojitém předčítání zkušeného dabéra. 

Za sebe tedy Hedvábníka hodnotím o příčku výš než Volání kukačky, byť oba dva díly ukazují, že Robert Galbraith má čtenářům co nabídnout.

Robert Galbraith - The Silkworm (Cormoran Strike #2), vydáno roku 2014
Přeložil Ladislav Šenkyřík, v nakladatelství Plus vydáno roku 2015, 19 hodin 13 minut.
Děkuji Albatros Media za poskytnutí audioknihy k recenzi!

Komentáře

  1. Jak už jsem se zmiňovala v některém z předchozích článků, tuhle sérii znám, ale až teprve docela nedávno jsem se dozvěděla, že za ní stojí Rowlingová. Osobně nepatřím mezi lidi, kteří by holdovali detektivkám, ale mamka má tenhle žánr hodně ráda, takže jak tak čtu tvůj názor, možná bych jí knihu v papírové podobě mohla doporučit. Co se pak týče audioknih jako takových, asi je to hodně o zvyku, ale já nevím - nejspíš bych se u toho nedokázala soustředit a příběh by mi nevyzněl tak, jako kdybych ho četla. Přeju pevné nervy s čekáním, snad vyjde brzy :)
    Jinak dnes mi přišel domů balíček od tebe - ještě jednou bych ti chtěla poděkovat za krásnou cenu plus milý dopis, pozvedla jsi mi náladu :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, já si taky netroufám poslouchat audioknihy, jejichž předlohu jsem četla, nebo naopak, protože pak si to hezky zafixuji, například jako právě teď. :)
      Za nic, já děkuji a doufám, že se knížka bude líbit. :)

      Vymazat
  2. Pěkně jsi mě namlsala, pěkně! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlas. Četla jsem obě knihy a rozhodně chci i třetí :-) Mimochodem, Prázdné místo si četla/poslouchala? Já jo, mrkni na recenzi na O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, četla, už je to pár let. :)

      Vymazat
  4. Bohužel jsem se k této sérii ještě vůbec nedostala. Moc krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. Recenzi jsem raději jen tak prolétla očima, protože (jak už víš) jsem se k Hedvábníkovi ještě nedostala. Musím to brzy napravit, ale těch knih, které na mě teď čekají k přečtení je taková hromada, až se toho začínám bát :D
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky