pátek 22. dubna 2016

Mé oblíbené písničky #4

Tentokrát hezky česky. V poslední době poslouchám ráda i českou hudbu, objevila jsem spoustu nových písniček, spoustu starších přidala na playlist a prostě české songy mi teď dělají častou společnost. Víte, já si opravdu nemyslím, že česká hudební scéna je mrtvá a nemá co nabídnout. Záleží na tom, co posloucháte, ale taky jak to posloucháte. A já se ve všem snažím najít aspoň něco, co by mě zaujalo a leckdy se mi to opravdu podaří, i když bych písničku neoznačila za dokonalou.

Cudzinka v tvojej zemi - Xindl X, Mirka Miškechová

Ondřej Ládek je vážně geniální skladatel, o tom se přesvědčuji neustále. Jeho písničky mám velmi ráda, protože se v nich řeší docela podstatné věci a zároveň se dají interpretovat takřka nevinně. Tahle písnička odhalující problém rozdělení Československa a (nejen jazykových) bariérách mezi Čechy a Slováky se mi neskutečně zamlouvá a vlastně je to pravda. Slovensky sice dokážu číst a odposlouchávat, ale ne úplně dokonale a vlastně mám se slovní zásobou často docela problém. A žere mě to. Nicméně, písnička bezvadná.

Andělé - ATMO ft. Jakub Děkan

ATMO teď hodně frčí mezi mými vrstevníky, a tak se i skoro přirozenou cestou dostal k mým uším. Ty písničky mají spoustu vad, jazykových i hudebních, ale zároveň v nich zaznívají i myšlenky, s nimiž se ráda ztotožňuji nebo mi prostě jen dělají radost. Třeba tahle. Docela... realistická. Když si ji zkusíte poslechnout do konce, možná ztratíte tři minuty života, možná ale najdete aspoň malý kousíček, který se ve vás zachytí.

Mám boky jako skříň - Ewa Farna

Tahle česká verze All about that bass se mi překvapivě moc líbí. Jednak se s ní ztotožňuji (byť ve většině chvil se sebou a svým tělem nejsem smířená), jednak se při ní dobře uklízí. A posloucháme ji celá část naší většinově ženské domácnosti, neb všechny čtyři máme boky jako skříň. :) 

Hvězdář - UGD

Tuhle písničku jsem objevila, když jsem brouzdala po PRO-ANA blozích (a po těch jsem brouzdala proto, že se jeden objevil jako Blog dne na titulce a já zrovna měla chuť prokrastinovat) a přirostla mi k srdci. Je totiž docela závažná a její text se mi velmi zamlouvá. Zároveň je tak nějak krutě smutná. Anorexie jako vyústění stresových situací mi přijde docela... zajímavá, i když vím, že já sama ji nikdy nevyzkouším.. Mám totiž opačný problém, ale to nepatří k hudbě. 

Labyrint - Raego ft. Christina Delaney

K Raegovi, populárnímu Kladeňákovi, co rozvířil vody české hudby a v mnoha svých písních říká celkem zajímavé věci, jsem se dostala celkem náhodou a některé písničky mám opravdu ráda. Tahle jeho nejnovější se mi fakt líbí a má podle mě smysl. (Ale v tom dopise jim chybí čárky, ale což. :D)

Ztracená bloudím - Verona

K téhle písničce se váže příjemný příběh. Zamilovala jsem se do ní, když jsem kdysi dávno v primě na podzim ležela doma se zvrtnutým kolenem a na jejích základech jsem postavila vizi svého prvního vážně myšleného příběhu, Brány do nitra. Jistě si vzpomínáte. Kdyby byla tato knížka zfilmovaná, prosadila bych do závěrečné scény právě tuhle písničku, až tak jsem to měla naplánované. Knížka samozřejmě stále ještě neexistuje, ale písničku mám ráda pořád. 

Hříšná těla, křídla motýlí - Aneta Langerová

Písně Anety Langerové mají zvláštní nádech, který se mi velmi těžko uchopuje a transformuje v souvislosti. Přesto si v nich dokážu najít to, co potřebuji slyšet, a on Hříšných tělech, křídlech motýlích to platí snad dvojnásob. 

Cesta - Kryštof ft. Tomáš Klus

Tak tuhle písničku mám fakt ráda. Obecně spojení Kryštof a Tomáš Klus zaručuje příjemný poslech, avšak na téhle písničce mám ráda mimo jiné i její téma a směr, kterým se ubírá.

Slovenský klín - Chinaski
Na závěr s vámi musím sdílet svůj nejnovější český objev, tentokrát od další skvělé české kapely Chinaski a také částečně slovenský. Ona je tahle vztahová tematika docela zajímavá a já osobně bych se v budoucnu ráda se Slováky sblížila, protože mě občas trošku mrzí, že jsem prošvihla dobu společného státu. 

A jaké české písničky máte rádi vy? Co vy a Slováci? 
(S)mějte se!

20 komentářů:

  1. České interprety vůbec neposlouchám, jediný, koho si ráda poslechnu je Raego :)

    OdpovědětVymazat
  2. České interprety neposlouchám, a občas si ze skupin jako je Kryštof nebo Chinaski dělám srandu (blbou samozřejmě ;)). Ale chápu, že každému se prostě líbí něco jiného. Z tohoto článku se mi nejvíc líbí Cudzinka. Ta zpěvačka má fakt boží hlas. Boky jako skříň se mi taky vcelku líbí, akorát mi trochu překáží, že je to jen přepsaný text cizí písničky. :D Andělé se mi zdají hrozně namachrovaný a Labyrint zas moc textově jednoduchý, ale asi jsem moc kritická a náročná.
    Aneta je fajn, je to jedna z těch českých interpretů, kteří mi nelezou krkem. A Kryštof a Chinaski... hm.
    Baví mě tvé hudební články, podle mě hudba toho o člověku dost vypoví, víc, než když se člověk snaží psát sám o sobě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, trochu se bojím, co si o mně podle toho, co poslouchám, musíš myslet. Ale tak co, jsem primitiv. :D

      Vymazat
  3. Xindl X je super, toho môžem vždy a všade. Ja celkovo česko slovenských interprétov môžem, i keď je pravda že skôr tých starších ale i medzi tými novšími sa nájde niekto kto ma zaujme, napr. Kristína, Kryštof, spomínaný Xindl, Klus, ai. Zo starých spevákov je to klasika Žbirka, Muller, Elán, Lucie, a kedysi to bol aj Láďa Krížek, Katapult, Kabáti...a dokonca i staré šlágre a folk a country môžem, čiže Čechomor, Fleret, i Waldo MAtuška. A aby som to mala na kompletku, momentálne mi z CD prehrávača od rána hučia slovenské a české ľudové detské piesne, takže tancujeme i na Skákal pes přes oves, či Kočka leze dírou, aj Pec nám spadla a Tancuj tancuj (mám 20 mesačného syna, on to milujem). Takže môj okruh je asi brutál veľký :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, taky jsem zběhlá v dětských písničkách všeho druhu, i ve starších lidových. To je tak, když máš prarodiče a mladší sourozence milující takovou hudbu. Hlavně že je veselo. :)

      Vymazat
  4. Krásný výběr - co znám, patří mezi moje nejoblíbenější, a co ne, to tam už patří teď taky ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to je super článek - líbí se mi, že upozorňuješ na českou hudební scénu, protože si rovněž myslím, že i ta má co nabídnout...poslechnout si na fesťáku Kluse s pivkem v ruce? Paráda :D
    Konkrétně z tvého výběru se mi taky líbí Cudzinka, taky třeba UDG či spojení Kryštof a Klus - to jsou momentálně moji nejoblíbenější interpreti z domácí scény. Naopak Veronu nebo třeba profláklé Chinaski nemusím...je to zkrátka (stejně jako u knih) velmi individuální věc, ale to nic nemění na tom, že i čeští a slovenští interpreti by se měli podporovat!
    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
  6. Českou hudbu prakticky neposlouchám, úplně stejně, jako tu zahraniční :D. Nemám na to nějak moc času a když už si něco pustím, jedná se převážně o hudbu filmovou :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám trošku rozdílný hudební vkus, ani jedna z písniček mi nejspíš vyloženě nevadí, ale zároveň je nevyhledávám. Když ale hraje Cudzinka, ráda u toho pohupuje hlavou :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  8. V české hudbě si taky dokážu najít to svoje, určitě bych ji hromadně nezavrhovala. Z tvých ukázek mám ráda Anetu, dřív jsem ji poslouchala, mám ráda její hlas, ale teď už jsem ji neslyšela dlouho.
    ATMO a Raego mi vůbec nic neříkají, doteď jsem o nich neslyšela a ani nezapadají do mého vkusu, texty můžou mít zajímavé, ale pro mě je to neposlouchatelné. :D


    Osobně mám z českých interpretů ráda třeba Radůzu, Jarka Nohavicu nebo skupinu Klíč a jejich zpěvačku Pavlu Marianovou, která spívá i sólově a navíc má přenádherný hlas. Všichni mají skvělé a hluboké texty, k tomu umí zpívat a po hudební stránce jim většinou nemám co vytknout.

    OdpovědětVymazat
  9. Docela pěkný příspěvky :) sice víc poslouchám zahraniční věci, ale náhodou je super znát aspoň část česko-slovenské scény, protože když jede člověk na nějaké naše české fesťáky, víc si to užije. Zrovna včera byl u nás Majáles, takže jsme poběhali Kryštofy, UDG, Xindla, Mandrage, Slzu i Atmo a v zimě jsem byla na koncertě Chinaski, který byl úplně parádní a fakt jsme si ho užili. Já můžu i docela dost slovenských kapel jako Desmody, No name, Iné kafe, člověk pak aspoň tolik neutratí za zahraniční hvězdy :D

    Vždycky si na blog dávám nějakou písničku podle nálady a teď pořád sjíždím Valerii od Atma, protože prostě vztahy no. Dlouho jsem přemýšlela, jestli si ji tam mám vystavit, protože se za to vlastně trochu stydím no :D...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A taky Jelena na Majálesu! :D úplně jsem na ně zapomněla, přitom jsme skákaly s holkama v první řadě...

      Vymazat
  10. České moc neposlouchám, ale tu první si moc ráda poslechnu v rádiu.
    goodmoda.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Fajn výběr :). Ačkoliv poslouchám více zahraniční interprety, pár svých oblíbenců mám i u nás. Moje srdcovka je skupina Slza, ale ráda si poslechnu i Xindl X, Chinaski, Kryštofa... :))

    OdpovědětVymazat
  12. Jééé, Slovenský klín znám jenom z rádia a teď jsem poprvé viděla ten klip. To je ale totálně roztomilý. Normálně mě to dojalo. :) Taky mě občas mrzí, že se se Slováky od sebe poněkud vzdalujeme, přitom mezi námi téměř není rozdíl. :)
    A zrovna Chinaski mám fakt ráda. :) Jako malá jsem taky zbožňovala Divokýho Billa, toho můžu doteď, i když si stejně myslím, že ty starší písničky byly lepší. Taky mám ráda český Support Lesbiens, i když mě zase trochu mrzí ta jejich transformace do současné podoby. Dřív totiž zpívali anglicky. Takže nevím, jestli se to vlastně počítá? Každopádně teď už zpívají i česky a z toho se mi líbí hlavně Skořicová, měla jsem ji na blogu, ta je fakt pěkná.
    Hm, myslela jsem si, že k české hudební scéně nebudu moc mít, co říct a teď zjišťuji, že spíš naopak. :D
    Xindl mě taky baví, Cizinka je suprová. :)
    Na druhou stranu, upřímně řečeno, nemám ráda ATMO, prostě se mi taková hudba moc nelíbí a Labyrint by mi asi přišel přijatelný, nebýt toho spojení "zavinit labyrint", nemůžu si pomoct, ale to mi fakt vadí. Přijde mi to divný. :D
    Ale nic proti gustu samozřejmě. ;)
    Veronu mám bohužel neskutečně přeposlouchanou, protože před časem ji v rádiu hráli tak často, že jsem ji pak ani nemohla slyšet. :D
    Stejně tak Cesta, po jejím největším boomu, ji ještě asi měsíc, chtěli všichni spolužáci zpívat o hudebce, pak už jsem to vážně nemohla vystát.
    Ale sám Kryštof, proč ne. Není to vyloženě můj favorit, ale když ho slyším v rádiu, tak nepřepínám. :)
    A Klus, to byla láska. :D Tedy hlavně v jeho začátcích. Miluju jeho Uzávěr splínu a Cestu do záhu(d)by, tyhle dvě cédéčka můžu poslouchat do nekonečna. Ty další už moc neznám. :/
    Boky jako skříň mi přijdou povedeně vtipný. Hlavně mám ráda to "hledám svý XXL, všude jen eska" :D Pod to bych se podepsala, protože v některých obchodem mi číslování oblečení přijde až zvrácený. -_-
    A Anetu Langerovou mám hrozně ráda. Její písničky mají smysl, ona sama má krásný hlas a je to zpěvačka, která opravdu umí zpívat. Navíc mám hlas podobně položený, tudíž se mi její skladby hrozně dobře zpívaj. Nevím, jestli znáš její nejnovější album - Na radosti, je strašně krásné. :) A taky vždycky skoro brečím, když slyším její Vzpomínku. :)
    Dál jsem si taky z českých interpretů oblíbila Jelena, je takovej, jinej. :)
    Oproti tomu mě úspěšně míjejí všichni Mišíci, Slzy, Sebastiani a jim podobní.
    Jo a ještě - Hvězdář od UDG je taky moc fajn, je zvláští, že jsem ho objevila teprve nedávno. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se, já prostě neumím psát krátký komentáře. :/

      Vymazat
    2. Já tvé dlouhé komentáře miluju. :D

      Vymazat
  13. Chybí ti tu Jeleni ;-)
    .
    Já jdu za týden na Majáles, takže se vrhám pouštět vše, co tu máš, abych se naladila, neboť zdaleka všechno neznám. :-) .... Jinak moje hodně oblíbená je právě Aneta - textově má dost co nabídnout.
    .
    A Ewě se Boky vážně povedly. Za mě je to o dost lepší než "originál" :-)
    .
    Jdu na ně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím. A taky Mandrage. :D Příště napravím. ;)
      Užij si to! :)

      Vymazat
  14. Neříkej o sobě, že jsi primitiv, jen kvůli tomu, že posloucháš něco jiného než jiní. Podle vkusu se primitiv rozhodně nedá rozpoznat. Naopak si myslím, že je dobře, že o českých písních píšeš a že je posloucháš, protože i my Češi máme, co světu nabídnout, cizinci nejsou jediní umělci na zeměkouli. My taky umíme a máme skupiny, které produkují taky kvalitní hudbu. Ne všichni mají stejný vkus, ale to nevadí. Tak se hned neshazuj, nemáš rozhodně proč!
    Hvězdář je moje srdcovka, mám na ní zvláštní vzpomínky v souvislosti s jedním člověkem, s nímž jsme písničku zpívali s kapelou.
    Veronu jsem viděla na Plesu jara naživo, když nám hráli a teprve v té chvíli jsem si uvědomila, že ta kapela je složená ze dvou lidí, což mě překvapilo, ale na té zpěvačce se mi líbí, že rozhodně umí zpívat na živo a dokáže písničky zazpívat stejně jako na nahrávce.

    OdpovědětVymazat