Padesát odstínů šedi a Grey

Dnešní recenze bude možná trochu kontroverzní - ne v měřítku světovém, ale v porovnání s obvyklými články na mém blogu jistě chápete, co tím myslím. Pokusím se zde objasnit, proč jsem se rozhodla strávit nějaký čas s dílem, které obletělo svět a zanechalo hluboce povrchové stopy na všech jeho stranách a samozřejmě se budu snažit přiblížit vám bestseller E.L.James očima nezkušené šestnáctky.


Tak nejprve proč. Poháněla mě zvědavost, lidská i čtenářská. Mám za sebou už hodně knížek a říkala jsem si, že bych měla zkusit vše. Pár erotických románů jsem již přečetla (například Tampa), a proto mě zajímalo, jestli budou Odstíny tak nechutné a přespříliš sexistické, jak se všude říká. Musím se přiznat, že sex nebo nějaké ty praktiky, které tenhle román dost proslavil, byly to poslední, co mě na knize rozčilovalo. Před rokem jsem viděla film (který mi nepřišel tak hrozný v porovnání s běžnou americkou produkcí) a samozřejmě mám za sebou spoustu čtenářských recenzí, článků, ohlasů a kritik jak na původní verzi, tedy Fifty shades of grey, tak na Greye, stejný příběh z mužského pohledu. Toho čtenáři hodnotí lépe než příběh z pohledu Anastasie a já prostě nemohla odolat vlastnímu porovnání. Volba audioknih namísto klasické papírové verze se dá ospravedlnit třeba tím, že herecký hlas dodá příběhu aspoň tu trochu kouzla. K tomu nutno dodat, že Terezu Bebarovou mám moc ráda, svůj hlas propůjčila několika mým oblíbeným (audio)knihám, a tak jsem se na další shledání těšila.

Obě dvě audioknihy obsahují každá dvě cédéčka, přičemž celkový čas jedné audioknihy je něco přes dvacet hodin. To je docela dost. Zatímco příběh Anastasie Steelové, hlavní ženské hrdinky románu, nemá pevnou strukturu kapitol, ten Christianův se člení podle jednotlivých dnů, které s Anou (nebo i bez ní, ale to se moc často nestávalo) prožil. V tomto porovnání dávám palec nahoru právě knize Grey, protože Ordnung muss sein

Nemyslím si, že je nutné vyprávět vám ten příběh. Sága Stmívání patří k mým oblíbeným, tehdy na přelomu primy a sekundy jsem sérii přečetla několikrát. Samozřejmě jsem věděla, že autorka E.L.James původně psala Padesát odstínů šedi jako fanfikci právě na tohle, přesto mě v průběhu čtení (hlavně Odstínů) překvapilo, jak hodně je to podobné, nejen po stránce dějové. Chudá studentka Anastasia Steelová se místo své kamarádky Kate vypraví pořídit rozhovor s bohatým a záhadným panem Christianem Grayem, majitelem stejnojmenné společnosti. Na první pohled se k sobě nehodí a přesto je to k sobě táhne. Christian Anu varuje, aby se od něj držela dál, nicméně o při oslavě k ukončení studia na vysoké zachrání opilou Anastasii před milostnými návrhy jejího kamaráda. A kolotoč se začíná točit - poznání, zděšení, vzrušení, zamilovanost, nerozhodnost, váhání. Pocity zmítající Anou ovlivňuje především Christian, který jí působí rozkoš i bolest, když ji zasvětí do svého světa dominujícího a submisivní... Z pohledu Greye se tento příběh neodehrává o mnoho odlišně, Anastasia zkrátka rozptýlí svou nevinností nudnou prázdnotu, která vyplňuje Christianův život. A on pak, zatímco Ana řeší morální dilemata a zamilovává se do muže, o němž ví, že jí ublíží, zkouší překonat temnotu v sobě a udržet si Anu, která mu přináší klid do duše, u sebe, snad i za cenu změny sebe samého.

Jak jsem již zmínila, erotický nádech byl to poslední, co mi na knize vadilo. Jelikož jsem na to byla z části i díky filmu připravená, nic moc mě z této oblasti nešokovalo. (I když, ta "měsíčková koupel" mi připadala už moc, samozřejmě jsem o tomhle nikdy ani neuvažovala, a tak nevím, co je na tom pravděpodobnosti.) Mnohem víc mě vytáčel styl, kterým je příběh napsán. Ať už je to chyba autorky nebo překladatelů (řekla bych, že se na vině podílí obě strany), velmi mi vadil prostý styl perfektně ladící ke knížkám pro teenagery, třeba právě ke Stmívání. Až jsem si říkala, jestli to nepsala nějaká autorka teen románů. Ve Greyovi jsem také zaregistrovala enormní počet špatně přeloženého zájmena - namísto svůj až příliš často můj/její a tak dál. V této oblasti chybuje spousta lidí a ani já nejsem výjimkou, nicméně v některých případech to skoro až trhalo uši a já se divila, že to prošlo korekturou. Na Greyovi jsem nicméně ocenila, že se zde autorka nevyhýbala správnému pojmenovávání věcí/orgánů/situací, protože to příběhu dodalo aspoň trochu nádech reality. Grey navíc působil mnohem lidštěji, ač se to nezdá, než Anastasia. Pro mě je zkrátka nepochopitelné, že by někdo po polibku zatoužil až po ukončení vysokoškolského studia a při sexu se jeho myšlenky ubíraly téměř poetickým směrem. Právě i díky tomu a díky chudé slovní zásobě při popisech sexuálních částí, mě děj často velmi nudil a poslouchala jsem jej pouze jedním uchem.

Co však musím pochválit a nemohu audioknihám upřít na přednostech, je hudba a hlasové výkony herců. Melodie lemující jednotlivé kapitoly a části knih a hlas Terezy Bebarové a Michala Slaného mě opravdu nadchly. 


Za sebe musím zhodnotit dílo E.L.James jako jazykově nudné a dějově příliš monotónní a naivní. (Jasně, co já vím o vztazích bohatých s chudými, ale uznejte, kdyby propůjčila autorka téhle fanfikci o trochu víc fantazie a z Greye udělala třeba Anina spolužáka nebo bratra manžela její matky nebo tak něco, působilo by to mnohem realističtěji.) Tahle kniha určitým způsobem otevřela dveře pořádně vulgární, erotické a bezduché literatuře, nicméně poskytla čtenářům nebo kolemjdoucím i zamyšlení. Dokázali bychom přijmout partnera i s jeho zápory, dělat ve vztahu kompromisy, aby obě strany dostaly, co chtějí? A má vztah s někým tak odlišným od nás vůbec cenu? A samozřejmě - jak daleko jsme ochotni zajít, abychom druhého potěšili?

Na úplný závěr bych vás ráda informovala o projektu Grey - dostaň se do jeho hlavy, který spočívá v tom, že svému partnerovi pošlete jednu z volitelných zpráv, která se vzápětí po přečtení změní z vyzývavé na obyčejnou informativní. Sama bych to v budoucnu ráda vyzkoušela, spíše z legrace. Tato akce je zdarma a pořádá ji Albatros Media.

E.L.James - Fifty Shades of Grey, vydáno roku 2011
Přeložila Zdenka Lišková, v nakladatelství XYZ vydáno roku 2012, 616 stran/21 hodin 2 minuty.

E.L.James - Grey, vydáno roku 2015
Přeložila Zdenka Lišková, v nakladatelství XYZ vydáno roku 2016. 560 stran/20 hodin 37 minut.

Za poskytnutí audioknih k recenzi vřele děkuji společnosti Albatros Media.

Komentáře

  1. To je divný - Gray má jen o pár stránek míň, ale je zvukově 10x tak kratší :-).
    .
    No, mně to moc nebavilo. :D Dokonce jsem radši otevírala Teorii práva, než tohle :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, prokrastinaci to perfektně zažene. :D

      Vymazat

Okomentovat