Metráček

Audioknihy jsou bezva věc. Díky nim se dostávám například i ke svým oblíbeným knížkám z dob, kdy jsem teprve začínala býti knihomilem a knihomolem a nemusím se bát, že mě zklamou. Když už by ve mně příběh nevyvolal stejné emoce jako kdysi (což se dá očekávat při skutečnosti, že třeba pět pubertálních let dělá své), aspoň se můžu těšit na hlas některého z herců. V případě téhle knížky od Stanislava Rudolfa mi předčítala Bára Hrzánová a musím se přiznat, že mě ty dvě hodiny opravdu hodně překvapily. Netušila jsem totiž, jak je mi ta knížka blízká.


Jitka Pažoutová má otylou postavu, spoustu komplexů, ráda se učí francouzsky, líbí se jí kluk Petr a často vrhá nevraživé pohledy na Ninu, se kterou Petr chodí a která navenek působí až příliš dokonale. Rozhodne se popadnout osud do svých rukou a začne trénovat na turnaj ve vybíjené. Během vytrvalé přípravy si leckdy vybije i svou frustraci a zažene pocit méněcennosti. Když pak v soutěži družstvo nastoupí, kluk v davu zvolá: "Hele, metráček!". A právě to změní Jitce nadcházející týdny k nepoznání, přinese jí první lásku, úspěch ve sportovním oddíle a především sebevědomí. 

"Jsem nemožně tlustá, nemožně! Největší vazba ve třídě. Když se na začátku roku vážíme, mají kluci strach, abych nepolámala školní váhu. A Pavlásková nikdy neřekne nahlas, kolik vlastně mám. Ani neví, jak jsem jí za to pokaždé vděčná. Jen trochu spadnout! Ztratit nějaké to kilo!"
-Jitka vypráví o své životní situaci nedokonalé dospívající

Dvou a půl hodinová nahrávka je rozdělena na dvou discích, přičemž každý se skládá ze čtyř kapitol. V roli Jitky, vypravěčky příběhu a hlavní hrdinky zároveň, vystupuje hlas Báry Hrzánové. Trošku mi dělalo problém při poslechu soustředit se na podobu Jitky, tak, jak jsem si ji představovala, protože mi do iluzí pořád skákala Helenka Součková z Hrdého Budžese. Není se čemu divit, oba charaktery se sobě navíc podobají ani ne tak vzhledem, jako spíše charakterem a pohledem na svět. Ten Jitčin mi však pokaždé připadal naprosto... upřímný, správný, opravdový. A tak trochu můj. Zastávám názor, že rozumět si s hlavním hrdinou sice nemusí být jedinou směrodatnou cestou k příjemnému prožitku, nicméně jistě to nikdy neuškodí. Metráčkovi náramně prospívá, že mi tak padl do noty. Tlusté holce, co se ráda učí jazyky, něco by ráda dokázala a líbí se jí tak trochu nedosažitelní kluci. Celá já. Dokonce jsem se shodou náhod nedávno taky ostříhala, podobně jako Jitka jsem i já odhodila dlouhou hřívu za lehké mikádo. Jitčinou silnou zbraní je její upřímnost a samozřejmě velká síla v ruce. Ani jedenkrát jsem se nad jejím chováním nepozastavila, pokaždé jsem jí rozuměla a připadala mi skoro jako dvojče, kterému se vede jen o trochu líp než mně. To je ten správný příklad mého knižního hrdiny, díky němuž je radost knihu číst/poslouchat.

Hlas Báry Hrzánové představuje samostatnou kapitolu. Kdo znáte Budžese, dáte mi za pravdu, že dokáže vdechnout příběhu novou dávku vtipu, trochu té mladistvé neomalenosti, drzosti a naivity a přitom plně využívá své rétorické schopnosti, takže na poslech zní skoro stejně přesvědčivě jako naživo ve své nejslavnější roli. Možná mě trochu mrzí jen délka jejího projevu, režie mohla Báře Hrzánové dopřát víc než dvě hodiny. 

Za sebe se musím přiznat, že mě opětné shledání s Metráčkem a Stanislavem Rudolfem, kterého jsem v primě četla docela často, velmi mile překvapilo. Nečekala jsem, že mě to tak zaujme, že to bude to pravé pro mě. Říkala jsem si, že si prostě jen připomenu staré dobré časy, a namísto toho jsem v knize objevila něco, o čem jsem netušila, že se tam nachází. Za sebe tedy mohu doporučit nejen Metráčka, ale obecně čtení knížek z dávných dob či jejich poslouchání, protože audioknihami nikdy nic nezkazíte, ty naopak vylepší i nenapravitelně špatnou knihu.

Stanislav Rudolf - Metráček, vydáno 1971
Namluvila Bára Hrzánová, v Nakladatelství XYZ vydáno roku 2010, 2 hodiny 35 minut.
Za poskytnutí audioknihy k recenzi vřele děkuji Albatros Media!

Komentáře

  1. Metráčka jsem kdysi viděla ve filmu a ač jsem se na to koukala s nadějí, že ta holka bude stejně beznadějná jako já, nakonec jsem z toho měla akorát tak komplexy - že jedině sportovní talent vytáhne člověka z nesnází. :/
    Báru Hrzánovou samozřejmě znám, i z divadelní hry Hrdý Budžes, která je vážně skvělá. :) Jeden z mála hlasů, které by mi v audioknize asi nevadily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak kdybych to brala takhle, asi bych se taky necítila zrovna nejlíp, ale podle mě tím spíš chtěl autor říct, že každý má nějakou přednost. A ty třeba fakt dobře píšeš. :) (Nebo třeba hraješ na klarinet dobře nebo tak. :))

      Vymazat
  2. To ani nevím, že je audiokniha! Musím ji sehnat snad bude třeba v knihovně :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nikdy jsem to nečetla, ani neslyšela, ale název znám. Mám pocit, že mi o tom povídala mamka. :) Každopádně to vypadá pěkně. Takovéhle příběhy můžu. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Metráček byla skvělá knížka, prima se četla a hlavní hrdinka nebyla vůbec obyčejná holka, ale neobyčejná. Nebyla třídní kráska, ale byla bojovnice a nebrečela nad sebou, i když měla své krušné chvilky. Líbilo se mi na ní, že se zakousla do problému. A líbilo se mi na ní, že se nenechala oblbnout ani zamilovaností - prošla si tím, ale když se měla rozhodnout, udělala to, o čem si myslela, že je správné, i s rizikem, že milovaného ztratí.
    Dá se říct, že se osvědčilo známé rčení - věř sama sobě a budou ti věřit i druzí.
    Audioknihu jsem zatím neslyšela, knihu četla a líbil se mi i film.
    U knihy existuje i druhý díl, taky dost dobrý.
    Navíc, Stanislav Rudolf napsal víc románů pro dívky, a je čtivej, i když možná dnes v něčem nemoderní - nejsou tam mobily, poslední filmy, internet a tak. Ale podle mě se dají číst i dnes, protože mezilidské vztahy jsou pořád stejné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, četla jsem i ten druhý díl Metráčka, už si ho úplně přesně nepamatuji, ale vím, že tam Honza byl fakt pěknej hajzl. A četla jsem i jiné knížky - Ráj je daleko, Jak jsme poslouchali noc, To jsme prosím nebrali a tak. :)
      Film jsem snad taky jednou viděla, ale herecké obsazení se líbilo spíš mamce. :D

      Vymazat
  5. Perfektně napsáno! Poslední dobou taky často utíkám k audioknihám, hlavně když nemůžu číst fyzicky (třeba při řízení a tak). Metráčka jsem četla taky kdysi dávno (možná, že zrovna taky v té primě:)), takže bych si příběh mohla zopakovat. Vůbec jsem netušila, že existuje jako audio a skutečnost, že ho namluvila Hrzánová mě velmi těší - určitě se po téhle verzi musím poohlédnout!;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, audio jsou bezva. :) Určitě se po tom mrkni. ;)

      Vymazat
  6. Metráčka mám v knihovničce, ale četla jsem ho jen jednou a to ještě někdy na základce. Myslím, že se k němu brzy vrátím. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky