Deset knižních dní: Šest oblíbených autorů

Ty jo, druhá polovina března se připlížila do kalendářů a já mám před sebou ještě opravdu hodně článků. Dnes vás nejspíš ničím nepřekvapím, protože o svých oblíbených autorech píšu skoro pořád a lze je jednoduše uhodnout i podle mých oblíbených knih. Abych to však trochu vymezila, zařadila jsem sem pouze autory, od kterých jsem četla alespoň dvě knížky. Pokud se mi líbily obě dvě, spíš to předznamená mou náklonnost k autorovi než záliba v jedné, která mě sice nadchla, ale kdo ví, jakým směrem se autorova další tvorba bude vyvíjet. Mimochodem, jsem moc vděčná za všechny vaše účastné komentáře, podílíte se jimi na celém tomhle projektu a to mě na tom baví nejvíc, poznávat i vaše knižní záležitosti a pohledy na věc. 


Vlastimil Vondruška
Náklonnost k panu Vondruškovi se dá předpokládat, když uvážíme, že je to Kladeňák, historik a poutavě píšící i přednášející člověk. Děda mi o něm kdysi vyprávěl, to jsem mohla být tak v šesté nebo sedmé třídě, tehdy jsem četla jiné věci. První knihou, kterou mi dokázal, jak fajnové knihy píše, bylo Ještě že nejsem kat. Od té doby uplynuly skoro dva roky, během nichž jsem přečetla doposud všechny tři vydané díly Husitské epopeje, několik knih z edice Hříšní lidé Království českého, dvakrát poseděla na besedě s autorem a dvakrát se s ním setkala na Světě knihy. Momentálně od něj čtu jednu z odbornějších knih z edice Život ve staletích, konkrétně o životě v tom šestnáctém, a i když to neodsýpá tak rychle jako jeho romány a příběhy, jeho styl se odrazil i zde a kniha tak má kus toho upřímného člověka, kterého si s tvorbou umím spojit. Vondruška je nejspíš jediný můj oblíbený autor, se kterým jsem měla tu čest vyfotit se, prohodit pár slov, potřást rukou. (Jistě, bylo jich víc, ale Vondruška je ten, se kterým to opravdu stálo za to. :)) Mimochodem, to díky Vondruškovi mám ráda historii středověku a novověku, prostě tu starší a českou.

Jonas Jonasson
Švédský novinář, který mi nejednou zlepšil den svými dvěma knihami, Analfabetkou a Staříkem. To, co napsal, se podobá nějakému multivitamínu, po jehož užití se vám rozšíří zorné pole, vyplaví z těla přebytečný stres a posílí břišní svaly od smíchu. Tohle se nepovede každému, i když se někteří autoři třeba snaží, Jonas Jonasson je prostě pro mě zatím nepřekonaný unikát. Psát vážně nevážně, laicky i odborně a zasadit při tom do příběhu co nejvíc ode všeho, aby to bylo ještě pestřejší a barevnější a humornější, tohle mi zatím tolik jiných autorů nepředvedlo, navíc ve dvou knihách stejnou, byť ne totožnou měrou.

Joanne K. Rowling
Už jsem asi trochu nudná s tím neustálým zmiňováním Rowlingové, ale což. Její dílo na mě mělo zásadní vliv, aspoň když si to vezmeme z hlediska čtenářství a lásky ke knihám jako takovým. Kromě Harryho Pottera jsem četla ještě Prázdné místo, které mi připadalo sice odlišné, ale zároveň zde autorka opět pracovala s mnoha postavami a dokázala z toho udělat fakt dobrý román. Nemyslím si, že mě její fantasy série někdy omrzí, naopak, čím dál častěji mám nutkání pustit se hned, spontánně a bez zábran, do opětovného čtení od kamene mudrců až po konec. Mimochodem, víte někdo, jak je to s tím pokračováním? (Zprávy kolující na internetu mě matou.)

Haruki Murakami
Na tohoto významného současného japonského autora mě upozornila Annika a jsem jí za to nesmírně vděčná, protože jeho knihy jsou šálkem velmi silného čaje, který si ráda čas od času vypiju až do dna. Zanechávají ve mně svou příchuť, nutí mě přemýšlet a představovat si, hledat smysl i nesmysl života a jeho částí, uvědomovat si částečky lidské, ale i té své mysli. Haruki Murakami mě dostává nejen svými nápady a interpretací těch zdánlivě obyčejných životních příběhů, ale také svým stylem (tedy, možná je to práce překladatele, co já vím) a svou otevřeností. Četla jsem od něj celkem čtyři knížky a mám jich ještě spoustu v plánu.

Kateřina Tučková
Pro mě vlastně nejnovější literární objev. Tedy, samozřejmě že jsem o Kateřině Tučkové věděla už několik let zpětně, ale teprve v tomhle roce jsem se dostala k jejím dvěma knihám, z nichž obě sklidily velký úspěch a nejen čtenářský ohlas. Žítkovské bohyně máme dokonce na maturitním seznamu a Vyhnání Gerty Schnirch mi zase poskytlo cenný a odlišný vhled do problematiky, která tvoří součást tématu olympiády, na niž se připravuji. Oba příběhy jsem "přečetla" v audio podobě, ale rozhodně se mám v plánu vrátit k nim ještě v papírové verzi. Kateřina Tučková umí pracovat s historickými fakty, proplést je se svými domněnkami a postavit na tom všem příběh, který ve čtenáři zanechá spoustu otazníků, dojmů a pocitů.

Dan Brown
Ačkoli knihy Dana Browna, z nichž jsem zatím četla Anděle a démony a Šifru mistra Leonarda, jsou spíše detektivně dobrodružné, i on umí podobně jako Kateřina Tučková pracovat s historií, uměním a reáliemi, formovat je k obrazu svého příběhu a všechno do sebe tak přesvědčivě napasovat, že takový laický milovník historie jako já neodolá při tom přísunu informací, které projdou nejen Robertu Langdonovi pod rukama během řešení záhad a záchran lidských životů a cenných skutečností. Dan Brown je přesně ten typ spisovatele, v jehož několika set stránkových knihách ubíhá děj mísící se s hromadou popisných a svým způsobem odborných stránek rychle, přirozeně, napínavě.

Věřím, že nejsem sama, komu tito autoři učarovali. Jaká by byla vaše šestka a objevil by se někdo z výše uvedených na vašem seznamu?


Komentáře

  1. No, já vlastně ani oblíbené autory nemám. Nebo - mám, ale neuměla bych svou volbu tolik osvětlit. Nebo to jsou autoři neznámí či dnes již neoblíbení.
    Většinu těch tvých znám jenom jménem, jen od Browna jsem se pokoušela číst Šifru mistra Leonarda, což už taky tady v komentářích zmiňuji tak potřetí. Ráda bych si v budoucnu přečetla něco od Murakamiho, už jen proto, že mě zajímá, jak píše japonský autor. Staříka mám půjčeného doma ale už teď vím, že se k němu nedostanu. Škoda, chtěla jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je to tak úžasný, jak lidi říkají (stejně jako jsem se chtěla přesvědčit o dokonalosti knih Johna Greena, ale bohužel, Papírová města mě zklamala a už v prvních stránkách znechutila, ale to je už jiné povídání).
    Snad aspoň jeden úkol z tvýho projektu dám. Uvidím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to přece nevadí, že tví oblíbení autoři jsou neznámí nebo neoblíbení. Nijak to přece neovlivňuje to, jestli je máš ráda. :)
      Papírová města byla fakt blbou volbou, Hvězdy by mohly možná být lepší, ale co už, žiješ i bez toho. :)

      Vymazat
  2. Zajímavý a hlavně pestrý výběr - z výše zmíněných se určitě chystám na Tučkovou, Murakamiho a možná i na Vondrušku, přestože k historii moc netíhnu. Naopak Jonasson to u mě projel na plné čáře. Četla jsem Analfabetku a bylo to pro mě utrpení..nu což, každý máme jiný vkus. Co se týče Browna - dříve jsem ho také řadila ke svým oblíbencům, ale přečetla jsem od něj vše a zjistila, že neumí psát...Nebo neumí psát - má zkrátka vybudovaný mustr, kterého se drží a neodbočuje od něj...Tak u třech knih bych mu to ještě prominula, ale popáté už mě to opravdu přestalo bavit, přestože ty historické faktory jsou stále fajn a věřím, že posbírat podklady pro každý román mu dá dost práce.
    Se svým seznamem si nejsem tak docela jistá, ale každopádně by tam figuroval King, Rowlingová, Irving, Tolkien, z českých pak třeba Miloš Urban. Asi bych měla problém jich vybrat jen šest :)
    Krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nevím, třeba mě Brown také omrzí. Možná mi nevadí jeho styl psaní i proto, že ty knížky čtu s odstupem několika let. :D
      Jo, Miloš Urban, od toho si v blízké budoucnosti musím taky něco přečíst zase. :)

      Vymazat
  3. Moc zajímavý výběr. Některé neznám (ach, to není dobré... em... asi se budu muset něco ještě přiučit... :D A něco dohnat...) každopádně nejvíce oceňuji výběr Jonassona. Ty jeho knihy jsou geniální - a jak říkám, po přečtení Staříka už nikdy nebudu na jisté historické události koukat s vážnou tváří... :D

    OdpovědětVymazat
  4. Týjo, pěkný výběr. :)
    Přemýslela jsem nad tím, od kolika autorů jsem přečetla aspoň dvě knihy a pokud se to netýká dystopických trilogíí, tak jich vlastně zas tak nebylo...
    Určitě bych sem zařadila Caitlin Moranovou, vím, že někdo její knihy nemusí, ale mně to docela změnilo pohled na svět. :D Potom asi Jane Austenovou a nejspíš Kiersten Gierovou (i když už je to dost dlouho co jsem naposledy četla Drahokamy). Zdá se, že si umím oblíbit pouze ženské autory. :) Vím, že bych rozhodně nevybrala Greena, možná že dokonce hlavně navzdor světu.
    Jinak od Dana Browna jsem taky četla dvě knihy - Ztracený symbol a Andělé a démoni, kteří se mi líbili o dost víc. Nevím, jestli bych ho označila za oblíbeného autora, konec Ztraceného symbolu mi přišel takový přeplácaný a nejspíš jsem ho ani nepochopila správně. :D
    Od Vodrušky bych si ráda něco přečetla, už jenom ze zvědavosti, jestli mě to bude bavit, Staříka mám už docela dlouho doma, nemůžu se k němu prokousat, na Žítkovské bohyně stojím frontu v knihovně a Murakamiho chci taky zkusit. Čekají mě exkurze do zajímavých literárních končin. :) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, od Moranové mám doma Morantologii, musím se k ní někdy dostat. :) Od Austenové jsem ještě nic nečetla, stydím se. :D
      No, vřele doufám, že se ti všichni tři autoři budou líbit! :D

      Vymazat
  5. Jonassona a Tučkovou se chystám číst, od Murakamiho určitě ještě něco taky zkusím. Neoznačila bych ho za oblíbeného, rozhodně je ale zajímavý a až bude nálada, zase si od něj něco vyberu.
    Brown mě naopak nikdy nelákal a pochybuju, že si od něj kdy něco přečtu. A Rowlingová je jasná srdcovka...

    Asi bych měla problém vybrat jen šest autorů. Za fantastiku je to určitě Brandon Sanderson, jehož díla nabízí vždy něco nového a umí být parádně nepředvídatelný, dále Patrick Rothfuss a Jonathan Carroll.
    Nesmím zapomenout ani na mistra hororu Stephena Kinga, jehož už teď moc nečtu, ale před několika lety jsem zhltala spousty jeho knih, z nichž se mi větší část líbila.
    Za české autory bych vybrala Kateřinu Dubskou (můj nedávný objev). A jako poslední bych uvedla Torey L. Hayden, která píše převážně o dětech, s nimiž pracovala, a která mě skutečným popisem drsných dětských osudů dokáže vždycky rozbrečet (což by ale zvládl nejspíš každý, kdo umí aspoň trochu psát a má v tomto ohledu co sdělit světu).

    Existuje ale ještě další spousta oblíbených autorů, a kdybych ještě chvíli přemýšlela, seznam bych rozšířila o minimálně deset dalších. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Perfektní! Ale mně by asi šestka nestačila. Určitě by se tam objevil Sapkowski. Taky Tolkien. A zřejmě Herriot a Fulghum... Simmel a King a taky Koontz. Austenová, ale i Gollonovi, Legátová, z našich luhů a hájí Loukotková, Vaňková, Frýbová, Legátová. A to nemluvím o dětských autorech, jako je Sekora, Štorch, nebo pro mě nesmrtelná Kutinová se svou Gabrou a Málinkou.
    Ale z tvého výčtu mám společnou Rowlingovou (a o pokračování Harryho Pottera jsem neslyšela, fakt ne, a doufám, že ani nebude, tohle je dokonale uzavřená série) :-) Ještě se mi dost líbí Murakami, i když jsem od něj četla zatím jen jednu knihu, hrome. O Vondruškovi jsem zatím slyšela, hlavně u tebe, ale ještě na jednom nebo dvou blogech, a taky Janssena si hodlám přečíst, to mi zas vychválila Em Zet. Od Browna jsem četla asi tři romány, píše chytlavě, ale na můj vkus až příliš vypočítavě na efekt (záchrana před průserem v poslední vteřině a to doslova).
    Máš pěkný seznam!

    OdpovědětVymazat
  7. Nevím, co se tu zase děje, ale když jsem psala pod druhým jménem a odklikla jsem,že nejsem robot, objevila se mi další ověřovací stránka s obrázky a s oznámením, že bude potřeba vyřešit ještě několik úkolů. Teda sorry, ale abych kvůli komentáři odklikávala několik úkolů, na to se můžu vykašlat. A vidím, že se tu několik komentů objevilo, tak by mě zajímalo, jestli tenhle problém mám jenom já, nebo se tím museli proboxovat i ostatní.
    Tento i předchozí komentář jsem odklepla pod druhým jménem co mám z blogspotu, ten se zveřejnil hned a bez problémů.

    OdpovědětVymazat
  8. ...kdyby měl být každý autor, od kterého jsem přečetla dva tituly, mým oblíbeným, tak by mi číslo šest nestačilo....ale mám oblíbené autory:-) možná trochu jiné než ty:-) ale ráda sáhnu v knihovně po někom "neznámém" - tak děkuji za inspiraci:-) hezký zbyteček dubna a krásný máj:-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky