Deset knižních dní: Sedm filmových verzí

Pokud se pohybujeme v současné literatuře, stává se její nedílnou součástí také kinematografie, neboli filmová zpracování na základě literárních předloh. Kolik skvělých knih bylo ještě precizněji zpracováno na filmovém plátně, kolik filmů pozvedlo úroveň příběhu na vyšší level. Samozřejmě se stává (nezřídka), že se filmy naopak nepovedou, slouží pouze jako marketing a čtenáři z nich radost nemají, neboť se od knižní předlohy příliš vzdalují a dělají z originálu téměř brak. O těch se však dnes bavit nechci. Naopak, povím vám o sedmi filmech (nebo sériích), které mě oslovily a měly pro mě stejné kouzlo jako knihy samotné.


Aréna smrti 
Je to trošku paradox, ale mně se prostě z celé natočené série Hunger games líbí ve filmové verzi nejvíc (a vlastně tak trochu jako jediný) první díl, stejně jako první díl trilogie mi přišla nejlepší kniha. Možná v tom svou roli hraje to, že jsem film zhlédla asi rok před přečtením knihy, takže jsem na něj byla zvyklá, ale ani když jsem se na něj pak dívala po přečtení Arény smrti, nezdál se mi nevydařený. Naopak mi jako jediný ze všech ostatních přišel takový přirozený, hrající na city a postavy zde měly nějakou tvář, osobnost, kterou nezakryla umělost všech dalších efektů a tak. Možná nemám racionální důvod, proč sem zařadit právě tohle, ale je to jedna z filmových verzí, která mě ani v nejmenším nezklamala (jo, dobře, nesmíme brát v potaz český dabing). 

Šifra mistra Leonarda
Tenhle film se řadí k mým srdcovkám, viděla jsem ho pokaždé, když běžel v televizi, takže za svůj život minimálně desetkrát. A stejně mě nepřestává bavit. Knihu jsem si přečetla na podzim 2013, ale můj pohled na film nezměnila, snad ho jen více okořenila, protože do filmu se samozřejmě nevešly všechny podrobnosti a informace. Když jsem na něj koukala po přečtení, porovnávala jsem tyto dva počiny a i když mě Dan Brown opravdu oslovil a knize jsem dala skoro plný počet bodů, film prostě vyšel jako o trochu lepší věc. Třeba ta závěrečná báseň se mi víc líbí v českém dabingu než v českém překladu v knize. A samozřejmě Tom Hanks. (Mimochodem, třeba filmová verze Andělů a démonů u mě totálně propadla.)

Báječná léta pod psa
Opět srdeční záležitost, na niž mám příjemné vzpomínky. Kdysi jsme mívali Báječná léta pod psa na kazetě a musí to být minimálně osm let, co jsem se na film poprvé dívala (ještě před stěhováním). Vždycky jsem se u toho nasmála i zamyslela. Když jsem teď v létě četla knížku, překvapilo mě, jak věrná jí filmová verze je a jak jako celek tvoří skvělou večerní záležitost plnou zábavy, ale také trochy sarkasmu a nostalgie. Dobu, v níž se příběh odehrává, jsem neprožila, přesto mi přijde odlesk knihy velmi věrohodný, aby zároveň přiblížil svět kolem nás i v nás v nelehkých podmínkách.

Noc na Karlštejně
Přiznejme si, kdo z nás v dětství (a i dnes) nemiloval skvělé písničky, dlouhovlasou královnu a atmosféru, která na Karlštejně vládla oné noci, kdy se příběh odehrává. Před dvěma roky jsem četla i hru od Vrchlického, která se pro film stala předlohou, a samozřejmě se nemohla ani zdaleka filmu vyrovnat. Ta hudba mi vždycky vyloudí úsměv na tváři a z paměti vydoluji texty písniček při každém záchvěvu podobné melodie. Taktéž herci mi vždy splynou se svými rolemi v Noci na Karlštejně. Komu by ne?

Hercule Poirot
K Poirotovi mě odmalička vedla mamka. Měli jsme doma spoustu kazet a spoustu disků s jednotlivými případy, vždycky, když na Jedničce nebo na Primě běžely každou sobotu/středu/nějaký den večer, jsme se scházely u televize a nahrávaly díly jeden za druhým. Několik knih od Agathy Christie jsem již četla, ale Hercule se mi v nich nezdál takový jako ten, kterého bravurně ztvárnil David Suchet. Mám moc ráda jak staré série, tak ty novější, i když taky jsem trochu vybíravá. Obecně se k mým nejoblíbenějším dílům řadí například Němý svědek, Vražda na golfovém hřišti, Čas přílivu, Kočka mezi holuby, Vražda v Orient Expressu, Hodiny, Smrt v oblacích.. sakra, všechno tady jmenovat nebudu. :D

Harry Potter
Coby správný Potterhead jsem nesmírně šťastná, jak skvěle si filmaři poradili se zpracováním tak skvělé série, která dotváří mé dětství/dospívání. Samozřejmě spoustu skvělých věcí vynechali, nebo trošku překroutili, ale i tak je výsledek více než dokonalý - převážně nutno vyzdvihnout hudbu, herecké obsazení, efekty, všechno. Nebudu vás zde přesvědčovat, protože se jistě s mnohými lidmi shodnu, což je asi má nejsilnější racionální zbraň.

Cizinka
Můj (zatím) poslední objev z této oblasti, který rozhodně stál za to. Vždycky, když čtu nějakou takovou knížku, jakou byla například Cizinka, jen stěží se při filmovém zpracování neubráním kritice, třeba často historických kulis. V tomto seriálovém zpracování mě snad nic nezklamalo, vlastně mi ani nepřipadalo, že se seriál snaží působit víc epičtěji a megalomanštěji než kniha, spíš to prostě byl věrný odraz, okořeněný mimo jiné skvělou skotskou hudbou. 

Pro dnešek opět vše. Doufám, že se mi podaří tento projekt dokončit v průběhu března, když ne, snad se nic nestane. Ještě mám v plánu nějaké recenze a jiné projekty, zkrátka nabitý plán, který rozhodně neulehčují mé školní povinnosti. (S)mějte se.

Komentáře

  1. Pěkný výběr! Na Cizinku se brzy chystám :) A co se týče Šifry - já to mám naopak. Jak mě Andělé a démoni fakt bavili, Šifra mi až tak nesedla. Ale myslím, že slušná filmová zpracování jsou oboje :)

    OdpovědětVymazat
  2. Miluju Harryho, Hunger games a Poirota :) Zfilmovaného Browna už jsem viděla ale ke knížkám jsem se zatím nedostala :/ Musím to dohnat :D

    OdpovědětVymazat
  3. Konečně, konečně nejsem za úplnou nulu a většinu toho znám! :D

    OdpovědětVymazat
  4. :-) Už jsem se smířila s tím, že na každou otázku, která začíná "Viděla jsi..." odpovídám automaticky "Neviděla"... ale že jsem neviděla ani jeden tvůj oblíbený film (u Harryho jsem neviděl všechny), tak to mě ranilo :D Jsem případ, to je hrozný.
    .
    Jinak pěkný výběr... Na Šifru jsi mě nalákala. Knihu mám doma, ale vím, že jí zas budu hltat, tak si ji šetřím na dobu, až si to nebudu vyčítat. A pokud je skvělý i film, dost možná se nechám přesvědčit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tys neviděla ani Noc na Karlštejně? :O No, určitě to naprav a Šifru si nešetři, lepší neodkládat! :D :)

      Vymazat
    2. Ani Noc na Karlštejně? To snad ne? To je vedle Tří oříšků a Mrazíka jeden z nejznámějších českých filmů! (samozřejmě i vedle Marečku podejte mi pero, Adéla ještě nevečeřela, Limonádový Joe, Tajemný hrad v Karpatech, Jáchyme hoď ho do stroje, Obecná škola, Vesničko má středisková, Pelíšky a Jak dostat tatínka do polepšovny :D )

      Vymazat
    3. Hlásím, že já taky neviděla Noc na Karlštejně, ať v tom není Magda sama :D.

      To Eumenidas: Klasiky to nepochybně jsou, většina těhle filmů je z dob, kdy v televizi nic lepšího nebylo a protože tam prakticky stále nic extra lepšího není :D do dneška se vysílali asi tak trilionkrát. Plus to retro kouzlo! Jenže aktuální nabídka ke koukání je obří, klasik je taky mnoho, plus každý do nich řadí něco jiného... :)

      Vymazat
  5. Haha, já to mám stejně jako Magdaléna. Možná na tom jsem ještě hůř, protože jsem filmový analfabet, jehož znalosti končí u Hledá se Nemo. Anebo to bývá tak, že když už si oblíbím nějaký film, nikdo jiný ho nezná a pak jsem zase za magora.
    Můj přístup ke knihám "pěkně" ilustruje fakt, že jsem si v klidu a míru četla Šifru mistra Leonarda, asi tak dva měsíce v kuse a stejně jsem byla teprve v polovině, a pak dávali film a tak jsem to s knihou vzdala. :)
    K světoznámému Poirotovi jsem si v dětství vypěstovala mírnou averzi, neboť když u nás šlo něco v televizi, s devadesátiprocentní pravděpodobností to byl zrovna on. :D Ale třeba to někdy v dospělosti zhlédnu.
    A Noc na Karlštejně pochopitelně také znám, ale nečetla jsem knihu. Vlastně není moc filmů, ke kterým jsem četla knihu, či knih, k nimž jsem viděla film. Ale jednou bych si moc chtěla přečíst knižní předlohu filmu Podivuhodný případ Benjamina Buttona. (Sice brečím skoro u všeho, což by do mě člověk neřek, ale u tohohle jsem brečela snad od začátku do konce, tak skvělý to bylo.) A samozřejmě jednou dočtu Bídníky. I když mě konec nejspíš opravdu nepřekvapí. (Stejně čtu konce napřed, tak na co si to hraju... :D)
    A abych nezapomněla - hrozně moc se mi líbí ta fotka, kterou máš s článku. Roste z tebe všestranný umělec :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jů, děkuju! :)
      Hele, Noc na Karlštejně je knížečka na hodinku, klidně ti ji půjčím. ;)
      Bídníky chci nejdřív dočíst a až pak se podívat, doufejme, že to letos stihnu. :D

      Vymazat
  6. Ze jmenovaných jsem viděla pouze Šifru, HG a Harryho, ale asi bych je do své sedmičky taky zařadila :) Ostatní znám, ale většinu jsem ani nečetla, ani neviděla, tak nemohu soudit :) Souhlas s tím, co jsi psala o HG, nějak nechápu tu všeobecnou nespokojenost :)
    Báječná léta pod psa jsem četla, ale asi mě to tolik nevzalo. Možná právě proto, že jsem taky v té době nevyrůstala. Poirota obecně nemusím a vždycky mě právě hrozně iritoval ten herec :D Ale vlastně jsem mu nikdy nedala šanci.
    Super výzva/tag/whatever :) jsem zvědavá, jestli se fakt někdy zapojím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se někdy zapoj, klidně si to pouprav nebo zkrať. :)

      Vymazat
  7. U Hunger Games mi připadaly povedené všechny filmy, ale tu Arénu smrti mám taky nějak nejradši. Ten film jsem viděla dřív, než jsem četla knížku, a jelikož jsem neměla pořádně ponětí, o čem to vlastně je, silně mě to zasáhlo a zůstalo to takovou srdeční záležitostí. :)
    Ze zbytku znám jen Noc na Karlštejně, jako malá jsem ji měla moc ráda, a Harryho, samozřejmě. :) Cizinku bych si ráda nejprve přečetla, než bych se pustila do seriálu, každopádně se na ni ale chystám.

    OdpovědětVymazat
  8. Za prvné - ta fotka je perfektní! :) Strašně se mi libí nápad a barvy :)
    Mě se naopak Aréna smrti ve filmovém zpracování vůbec nelíbila. Oproti knize mi to přišlo dost slabé.
    Da Vinciho kód mám ráda v knižní verzi i filmové :) A možná ještě víc se mi líbili Andělé a démoni.
    Báječná léta pod psa jsou srdcovka! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Mně se filmové zpracování Hunger Games líbí moc. Všechny díly, dokonce ty pozdější snad i víc, než ten první. Krom epilogu, ten byl divnej. :D
    Šifru mám moc ráda a Andělé a démoni se mi jako film taky moc nelíbili. Akorát už nehodlám Šifru číst, protože si nejsem jistá, jestli by mě to bavilo, když to znám skoro nazpaměť. :)
    O Harrym se ani nemusím zmiňovat, to je láska na celý život. A Poirota taky zbožňuju, docela dlouho jsem sice žádný díl neviděla a za celý život jsem ani žádný nečetla, ale když ho dávají, tak se vždycky sejde celá rodina. :)
    A na tu Cizinku už se musím kouknout. ;)
    Měj se!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já ten úplně poslední ještě pořád neviděla, až někdy bude čas, kouknu se na to. Neočekávám od toho moc, ale na ten epilog jsem docela zvědavá. :)

      Vymazat
  10. Pěkný výběr, asi jsem viděla všechny filmy, i když nečetla všechny knihy. Určitě nečetla Poirota, Agatha Christie mi moc nesedla. A Noc na Karlštejně, coby hra, mě moc nebavila - filmová adaptace byla naprosto skvělá.A dodnes si filmu užívám, protože jsou tam jak perfektní dialogy, tak perfektní zápletka, skvělé výkony herců, krásná hudba a krásná výprava. Nikdy bych nevěřila, že Brodskému to bude v roli krále tolik slušet.
    U Hunger Games se mi líbily všechny tři díly, i když každý jinak. První byl nejpřirozenější, protože tam šlo o zatažení obětí do hry, o kterou nikdo z nich nestál. Také momenty překvapení, celý svět byl pro nás nový.
    Druhé už byly trochu komplikované - ale pořád logicky přijatelné. Mně se líbil i třetí díl, včetně závěru - ten mi připadal nejvíc logický. Myslím, že filmová adaptace byla opravdu dobrá, podobně jako u Harryho Pottera.
    Hercula Poirota mám ráda, beru jednotlivé díly jako jednotlivé filmy, je to klasika se zárukou.
    Šifra byla dobrá, ale občas mi připadalo, že je to vypočítáno na efekt a některé scény na vteřinu. To je slabost mistra Browna, bohužel.
    Líbily se mi i Báječná léta pod psa, jedna z knih od Viewegha, která se dala číst a film byl taky moc pěkně natočen.
    Obecně se má za to, že filmové adaptace jsou slabší nebo horší než knižní předlohy. Ale je jich dost takových, že dělají svým knižním předlohám čest.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, vždycky mě mrzí, když není film tak dobrý jako kniha. :)

      Vymazat
  11. Knihy Dana Browna s Robertem Langdonem miluju, a nejen kvůli umění,ale i kvůli akci. A co se týče filmů, kdybych měla porovnat Šifru s Anděli a Démony tak se mi líbil asi více ten druhý :) Jinak Harry Potter...knihy jsem nečetla, ale na filmy se můžu dívat pořád a vždycky slintám nad tím úžasným hradem :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky