středa 9. března 2016

Deset knižních dní: Osm obálek

Říkejte si, co chcete, ale pro mě tvoří obálky nedílnou součást knihy. Ne, že bych si je vybírala přímo podle obálky a stavěla tak vzhled na první pozici, ale i při volbě knih ke koupi či k přečtení roli hrají. Mám ráda, když knížky hezky vypadají a vždycky mě mrzí, když nějaká fakt dobrá knížka nemá příliš vydařenou obálku. (A naopak mě štve, že knížky, které se mi třeba nelíbí, mají obálky tak pěkně vymazlené, až škoda!) V tomto článku, který dnes nebude moc dlouhý, vám ukážu osmero obálek, které já osobně považuji za naprosto boží, nádherné a čest dělající titulům, které je nosí.


Na začátek nutno podotknout, že jsem se snažila vybrat těchto osm knih tak, abych spíš než ty fakt úplně nejlepší obálky ukázala svým čtenářům, jaký styl mám na obálkách ráda. Z toho, co jsem vybrala, nejspíš trochu vyplývá, že se mi líbí minimalismus, vzory a různá úpravy fontů. Samozřejmě mám ráda i knížky s fotkami na obálkách (koneckonců třeba taková Filmová řada sestává právě z takových a díky nim jsem ji zkompletovala), ale tohle je takový mix toho, co mě zaujme. Všechny z těchto knih ještě sice nemám přečtené, ale samozřejmě se na to chystám.


The Storyteller - Jodi Picoult 
O této knize jsem se dozvěděla, až když vyšla v češtině. Obálku Knižního klubu sice nezavrhuji, vlastně mě zaujala i ona, ale když jsem v létě v Anglii za asi dvě libry viděla originální verzi s touto světlou, poetickou (to je trochu paradox, ale tak co) obálkou, neodolala jsem. Jediné, co mi na této obálce (vlastně na všech obálkách) vadí, je ta reklama "Bestseller". Když je kniha opravdu dobrá, nepotřebuje přece tolik nálepek na každém růžku a rohu, ne?

The Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien 
Když jsem kdysi vyhrála dva poukazy (dohromady čtyři stovky) do Kanzelsbergera, vůbec jsem nevěděla, co si za ně pořídím. Bylo vlastně dílem náhody, že jsem objevila slavnou sérii, kterou jsem doposud nečetla, v tak pěkném vydání. Popuzena touhou naučit se anglicky, přečíst si světoznámou klasiku z řad fantasy a vlastnit takovou boží obálku, neodolala jsem a koupila si první díl Pána prstenů. Líbí se mi, že jsou obálky tohoto vydání stvořeny tak, aby minimalisticky vyjádřili obsah knihy (respektive její název). Tenhle žlutý prsten mě fascinuje. (Když jsme u toho, snad se v létě k Pánu prstenů konečně dostanu, haha.)

Tak padne náš svět - Megan Crewe
Nevím, jestli jsem to někde už zmiňovala nebo nezmiňovala, ale vždycky se mi líbilo písmo, v němž jsou vloženy fotografie. Tak je tomu právě s dystopickou sérií Fallen World, jejíž první díl jsem pořídila v Levných knihách asi za třicet korun a který se mi docela líbil. Obálka mě těší pokaždé, když se na ni podívám. I další díly jsou vyvedené, sluníčkově žlutý s pochmurnou postavou v "pozadí" perfektně ladí s obsahem knihy. 

Lásko, kde jsi? - Nick Spalding
Tohle je jedna z mála českých verzí obálek, které se mi líbí mnohonásobně víc než ty původní. Série Láska, která mě bavila svou vtipností a otevřeností a vtipným popisem reality brané trochu s nadhledem, dostala v nakladatelství Fortuna Libri velmi slušivé kabátky sestávající s takovýchto siluet, které vyjadřují obsah knihy a zároveň jsou pěkně neutrální. Škoda, že nakladatelství zatím nevydalo třetí díl.


Jeptiška - Denis Diderot
O této obálce jsem určitě psala velmi pozitivně i během recenze knihy samotné, ale proč ji nezmínit i tady, koneckonců, tahle obálka mě opravdu zaujala. Je opravdu hodně smutná, působí spíše depresivně, ale na druhou stranu dokonale vyjadřuje ponurost a tragičnost knihy. Jeptiška na obálce působí nešťastně stejně jako Zuzana, vypravěčka svého příběhu, a zároveň tak trochu "posvátně", či jak to říct. Čistě. Ale smutně.

The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky 
Mám ráda českou obálku této knihy, která září zelení a v rohu ji zdobí fotka Charlieho. Ale když jsem před nějakou dobou viděla originál se siluetou Charlieho a zdobeným nadpisem, neodolala jsem už jen kvůli tomu. Tohle jsou, jak si jistě pozorní jedinci stačili všimnout, dvě věci, které mě na knihách úplně fascinují a okouzlují. A nesmíme zapomenout na ladění do modra, což mě jako milovníka téhle barvy nemůže nechávat chladnou. 

451 stupňů Fahrenheita - Ray Bradbury 
O téhle obálce jsem se už jednou v nějakém knižním projektu zmiňovala, ale své místo musí mít i zde. Je totiž úplně geniální. Přebal má bílou barvu, v níž je zase do obrysu (a do písma) vložen obrázek hnědě laděných knih, když přebal sundáte, barvy se vystřídají. Působí to fantasticky jak na pohled, tak na dotek a o téhle knížce věřím, že mě bude bavit, až se k ní jednou dostanu.

Hostitel - Stephenie Meyerová 
Zde nedokážu přesně definovat, co mě na obálce tak zaujalo, že jsem ji sem musela zařadit. Snad právě to oko, jehož zvláštní význam jsem nikdy předtím nechápala a až po přečtení knížky jsem si uvědomila, oč se jedná a jak důležité roli hraje právě tohle oko v celém příběhu. (Když o tom tak přemýšlím, znovu se nad knihou dojímám, měla bych si ji zase někdy přečíst.)

To je pro dnešek vše. Jaké obálky se nejvíc líbí vám? Jaké prvky na obálkách obecně oceňujete a preferujete? Nebo pro vás obálky nehrají žádnou roli? A co říkáte na obálky, které jsem dnes prezentovala já? Těším se na vaše reakce.

16 komentářů:

  1. Jsou to opravdu krásné obálky, i když zrovna obálka Jeptišky je spíš děsivá :D

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné obálky :) Líbí se mi hlavně ta od 451 stupňů Fahrenheita a Jeptišky. Naopak obálka Hostitele mě od knížky mírně odrazuje, snad proto, že to písmo tam se mi zdá hrozně rušivé a amatérské. :D Ale to je jen můj dojem. Třeba bych po přečtení pochopila.
    Co se mých oblíbených obálek týče, mám ráda, když na nich nejsou lidi, a hlavně nesmí být ty obálky přeplácané. Třeba takové to nejznámější vydání 1984 má podle mě prostě skvělou obálku... nebo se mi paradoxně líběj takový ty starý komunistický obálky knih z Knižního klubu (máme jich doma plno pohromadě, takže jsem si je tak automaticky oblíbila :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se to písmo u Hostitele taky moc nelíbí. :)

      Vymazat
    2. Nevím, mně to písmo u Hostitele vůbec nevadí v tomhle případě. :D
      Myslíš to vydání, co mají v Levných knihách? To mi taky přijde skvělé! :)
      Starý obálky mám ráda, ale když jsou pospolu se starými, smíchány s novými mi přijdou takové... jiné. :D

      Vymazat
  3. S třetí, čtvrtou, šestou a sedmou souhlasím, ty se mi také líbí :) A ani Hostitel není špatný, zato Jeptiška působí dost depresivně, ale k té knize to sedí :)

    OdpovědětVymazat
  4. Obálky jako nevidomá nemůžu hodnotit, ale 451 stupňů Fahrenheita je skvělá kniha a myslím, že by se ti líbit i mohla. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Obal prodává, je to první věc, které si na knize všimneme a pokud nehledáme určitou knihu, tak si ji vezmeme do ruky a prolistujeme a je velká možnost, že nás zaujme a koupíme ji...

    OdpovědětVymazat
  6. Hrozně se mi líbí obálka Tak padne náš svět. :) Taky tuhle knížku mám doma, docela dlouho vlastně. Asi bych si ji měla konečně přečíst. :)
    A 451 stupňů Fahrenheita je nádherný počin, celá ta knížka i velikostí, "stavbou" a tak, se mi nehorázně líbí. :)
    A Jeptiška mi přijde taková krásně umělecká. U The perks of being wallflower se mi ta česká obálka bohužel vůbec nelíbí, ta zelená mi tam prostě vadí. Za to tohle modré vydání a hlavně to, které mám já (takové to celé popsané, červenočerné) jsem si zamilovala. :)
    Přemýšlela jsem nad tím, jaké obálky se líbí mně, ale nedokážu to specifikovat.
    Nesmí být přeplácaná a potom...asi se mi musí líbit barvy, písmo, celkové rozvržení, nevím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A viděla jsi další dvě obálky série? Taky povedené. :)
      To ani nevím, o jakém vydání mluvíš. :D A to jsem jich už viděla hodně. :D

      Vymazat
    2. Hm, ona je totiž zepředu vlastně spíš oranžovo-černé...Myslím, že ho dokonce mám i někde vyfocené. :)

      Vymazat
  7. Znám asi jen Hostitele, ale alespoň jsem načerpala novou inspiraci.
    Povedený projekt :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  8. Já vždycky obdivuji obálky od CooBoo. Nevím proč, ale právě od nich knížky vypadají v knihovně nejlépe. :D :)
    A také upřednostňuji minimalismus. :)
    The world by Maria

    OdpovědětVymazat
  9. Hm, zdá se, že v obálkách se úplně neshodneme :D Ty, cos vybrala, nejsou špatné, ale asi bych je do sého výběru nezažadila :) I když 451 stupňů a The Perks Of se mi taky hodně líbí :)

    Ale taky preferuju minimalismus. Třeba edice klasiky tak, jak ji vydává Odeon, mi přijde super :)

    OdpovědětVymazat
  10. U tvého výběru mě právě zaujalo 451 stupňů Fahrenheita, svou rafinovaností. Tak padne náš svět svým výrazně nevýrazným nápisem přes celou obálku. Jeptiška pochmurným laděním. Lásko, kde jsi, zajímavou barevnou kombinací.
    Jen Hostitel mě moc nenadchl, i když obálka je výrazná (a vlastně není vůbec špatná) - ale pro mě jen ofocené oko z filmu. Bez ohledu na obálku se mi však Hostitel líbil - i jako kniha, i jako film.

    OdpovědětVymazat