neděle 31. ledna 2016

Než mi bude 26 let

Dneska se oficiálně stávám šestnáctiletou. Přiznám se, že jsem si své šestnácté narozeniny nijak nepředstavovala a neidealizovala jako ty předchozí. Co se změní? Občanku už mám, svou nadváhu jsem si taky udržela a jiné důležité věci, které bych si kladla za cíl minulý rok posledního ledna, mě nenapadají. To, že stárnu dospívám, však neznamená, že ztrácím své sny. O iluze mě realita sice připravuje v pravidelných dávkách, ale velké sny, ty mi nesebere nikdo a nic. A jelikož šestnáct je přinejmenším takový ten věk, kdy se postupně můžete seberealizovat, řekla jsem si, proč se nepodělit o své vysněné cíle, které si svůj seznam (a snad i odškrtnutí v budoucnu) zaslouží. Pokud se odhodláte číst dál, naleznete zde tedy skromnou formu jakéhosi bucket listu, čili přehledu věcí, co bych ráda stihla, než umřu mi bude dvacet šest let.
cestování

  • procestovat české historické památky (významné budovy, místa)
  • procestovat Německo a Rakousko (nebo se aspoň podívat do hlavních měst)
  • vyrazit někam jen s batohem na zádech 
  • cestovat lodí/parníkem (ne trajektem)
  • jít po stopách některého z českých spisovatelů
  • jít po stopách některého ze zahraničních spisovatelů

dobrodružství

  • vyzkoušet paragliding
  • potápět se
  • žít jeden den tak, jako by to byl můj poslední den 
  • nechat se na jeden den zavřít do absolutní tmy


sebevzdělávání

  • naučit se anglicky
  • naučit se německy
  • naučit se italsky
  • přečíst kompletní dílo jednoho z klasiků
  • rozšířit si slovní zásobu v češtině
  • ovládnout základy první pomoci
  • prozkoumat možnosti své zrcadlovky
  • naučit se vařit


život

  • postavit se na vlastní nohy
  • být se sebou spokojená
  • mít vztah


Nakonec toho není tolik, že? Asi si začínám uvědomovat, jak pomíjivé či vzdálené jsou některé mé sny a že ne všechno musí být napsáno.

Jak jste vy oslavili své šestnácté narozeniny? (Já jsem bohužel nemocná.) A máte nějaké cíle, sny?


PS: Moc si vážím všech vzkazů, dopisů, úsměvů skutečných i těch imaginárních, které mi už spousta lidí zaslala a třeba jich do večera ještě přibude. Opravdu moc děkuji, dělá mi to radost. I když je pravda, že výhradně 31.1. si na mě vzpomene víc lidí než za celý rok dohromady. :D

31 komentářů:

  1. Všechno nejlepší, Vlasti :-) Seznam je moc krásný a navíc reálný. Já pokaždé, když něco podobného sepisuju, vlastně zapomenu, že se to vlastně týká mě (a v extrémních případech to dopadá koupí letenek do Tokia :D)
    Myslím, že je určitě velká šance to zvládnout. Postavit se na vlastní nohy. Tím já už možná mohla začít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, dávala jsem si pozor, abych sem dala jen to, co je reálné splnit. Ono třeba procestovat USA nebo navštívit Austrálii taky je uskutečnitelný, ale pochybuju, že do dvaceti šesti. :D
      Děkuju! :3

      Vymazat
    2. Paradoxně bych řekla, že je to snazší než později :-) Pokud tě nelimituje čas a rodina, případně peníze

      Vymazat
    3. Jo, to mě taky napadlo, ale myslím, obojí určitě nestihnu... A jestli do Ameriky pojedu teď na střední, myslím, že nic dalšího velkého už rodiče financovat nenechám. :D

      Vymazat
  2. Ještě jednou ti přeji k narozeninám jen to nej :-).
    Své šestnácté narozeniny si opravdu nepamatuji, protože to bylo už hooodně dávno :D.
    Krásné cíle jsi si vytkla, ať se ti jich splní co nejvíce!

    OdpovědětVymazat
  3. Moc hezké sny a myslím si, že ne nesplnitelné. Rozhodně je toho více, než si do 26 dávám já. Tak snad tady bude spousta fotek z cestování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je budu sdílet, budou-li. :D

      Vymazat
  4. Moc hezké cíle. Líbí se mi, že jich není nijak moc a že jsou všechny splnitelné, že se nechystáš třeba jezdit na jednorožcích s vílama. Po stopách spisovatele - jak si to představuješ? Líbí se mi ten nápad.
    A taky by mě zajímalo, co máš na mysli tím posledním dnem tvého života. Víš, já bych třeba poslední den svého života jen psala a brečela, a většina lidí přitom o posledním dnu mluví jako o poslední velkolepé šanci si užít. Takže je to hrozně abstraktní, ten poslední den.
    Jinak je to moc pěkný, úplně jsem si na chvilku přála mít taky nějaký cíle. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, podívat se do jeho rodného města, na místa, kde se odehrávají jeho příběhy, místa, která měl třeba v oblibě atd. :)
      Chovala bych se tak, jako by nebyl žádný zítřek, abych prostě nelitovala svých rozhodnutí, dělala věci přímo a upřímně a tak... :)

      Vymazat
    2. Něco takového bych taky jednou chtěla udělat, možná.
      Tak to jo. No, tak se ale člověk může chovat každý den. :) Ale jo, chápu. Je to těžký.

      Vymazat
  5. Opravdu pěkný seznam, spoustu věcí bych také ráda udělala. :)
    Třeba to cestování po českých památkách, to mám hrozně ráda. Klidně bych tomu zasvětila skoro celé mé prázdniny (vlastně...proč ne třeba letos?), jenom většinou nemám s kým. Ale hrozně mě to láká. :)
    Vyrazit někam jenom s batohem na zádech je taky super, ale pro mě by to byla hrozná challenge, nevím, jestli bych nezačala panikařit při každém sebemenším problému.
    A cestovat lodí bych taky moc chtěla, podle mě to musí být nádhera. Zatím jsem taky jela jenom trajektem a ten je sice fajn, ale není to to pravé. ;)
    U bodu Jít po stopách některého z českých spisovatelů mě okamžitě napadl Mácha a jeho cesty, což také nemusí být špatné. :) (Akorát já Máchu zrovna moc nemusím...)
    No, víš jak to se mnou je, nejradši bych ti tady dopodrobna rozebrala postupně každý bod ze tvého seznamu, ale to by zabralo spoustu času i místa vyplněného nepříliš důležitými slovy, tak už jenom stručně.
    Žít jeden den tak, jako by to byl můj poslední den - je to hrozně zajímavé a zajímalo by mě, co bys udělala a taky jak bys vybrala to osudné datum. :D Jinak co se týče mě, tak nevím, jestli bych to zvládla ten další den po takovém dni. Na přímo posledním dni je nejlepší, že se nemusíš zabývat tím, jaké to pro tebe bude mít důsledky. Nevím, jestli bych tohle zvládla v reálu. :)
    A nechat se zavřít do úplné tmy - no brrr, tak to vůbec. Asi bych zešílela. Ale je to hustý.
    Potom Přečíst kopmletní dílo jednoho z klasiků je úplně dokonalej nápad a docela ráda bych to taky zkusila. Jenom musím přijít na to, kdo bude ten vyvolený spisovatel, který se mi bude líbit tak, že bych si od něj přečetla i nákupní seznam. :) Ty už máš vybráno? :)
    A o kurzu první pomoci už dlouho přemýšlím. Z různých soutěží nějaké základy mám, ale docela ráda bych si to oprášila a nechala si potvrdit, že to umím. :)
    Jinak - přání jsem ti psala na FB, ale ještě jednou všechno úplně nejlepší a měj se moc krásně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, zrovna po stopách Máchy bych asi taky nešla. :D Máj se mi nelíbil. :)
      Ještě to nemám rozmyšlené, ale tak času dost. :D
      Tak já myslím, že bych ani v takový den nedělala něco vyloženě neřešitelného, třeba bych neutratila všechny své peníze nebo se neopila nebo tak, ale šlo by hlavně o tu upřímnost... :)
      Vybráno nemám, vlastně jsem jich až tolik nečetla. :)
      Děkuju! :)

      Vymazat
  6. Nádherný seznam! :-) Máš plno krásných přání, takových neobyčejných :).

    Já se letos snažím řídit heslem: ,, Snaž se nic neodkládat." Protože odkládat věci/zážitky se nemusí vždycky vyplatit. Minimálně dva roky jsem každé léto snila o tom, jak u nás na rybníku proplavu (třeba na lehátku) pod převislými větvemi nádherné vrby. Nestihla jsem to. Loni ji pokáceli a já jsem svoji šanci promarnila, byť to mohl být ten nejkrásnější zážitek. Proto se letos hodlám napravit a nic neodkládat :).

    PS: Po stopách jakých českých spisovatelů bys třeba ráda šla? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je opravdu škoda, žes to nemohla uskutečnit. :(

      Zatím jsem o tom nepřemýšlela, abych se přiznala. :)

      Vymazat
  7. Ahój, moc zajímavé, přeji ti hodně štěstí do budoucna a ať to všechno za těch 10let stihneš :)) Já bych taky chtěla cestovat někam jen s batohem na zádech, ale + s foťákem na krku! :))
    http://prikrylovatereza.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já bez foťáku nedám ránu, to je jasný, že bych ho na jakýchkoliv cestách měla s sebou. :D

      Vymazat
  8. Kéž se ti daří cíle naplnit a přeji ti stručně vše nejlepší! Možná už dorazila, možná že k tobě teprve putuje obálka, ve které se vyjadřuji trochu rozmáchleji :-)

    Na konci článku se ptáš na šestnáctiny nás čtenářů - já si na ty své pamatuji moc dobře. Slavila jsem je na lyžáku a den předtím jsem si udělala parádního monokla :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jů, děkuju, nedorazila, ale mám se aspoň na co těšit! :3
      Ty jo, já bych šestnáctku na lyžáku slavit nechtěla. :D

      Vymazat
  9. Všechno nejlepší! Moje šestnáctiny mi přijdou už docela dávno, přestože to zase tak dávno není. Jednou jsem si psala podobný seznam "things to do"... já tam měla ale celkem velké výzvy a docela těžko splnitelné cíle (ale ne nesplnitelné ;)). Všechno, co máš u cestování, bych klidně absolvovala taky - hlavně to s tím batohem na zádech, to zní hodně lákavě. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Jéé to je úplne úžasný článok ! :) Na paraglajdingu som už bola a je to úžasné ! :) určite by som však chcela lepšie vedieť angličtinu a mať skvelú prácu ! :)
    My blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
  11. Já dnes také slavím (18), takže přeji (opožděně, omlouvám se) vše nejkrásnější k tvým šestnáctinám!
    Tenhle způsob oslavy je hezký, ale já bych se moc bála, že vše nesplním a nešla bych ani do těch jednodušších věcí. Držím ti moc palce!
    Moc se mi líbí poslední tři body. A ten s tou tmou. Chtěla bych to zkusit. Ale jsem asi příliš fixovaná na počitky vnímané očima - už jen bez písmenek by to bylo složité..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechno nejlepší! :3
      Tak ještě je tu hudba, ne? :)

      Vymazat
  12. Co sis udržela stoprocentně, je smysl pro humor! :-)
    Máš dobrý nápady, co se týká předsevzetí.
    Ale nechat se zavřít do absolutní tmy na celý den je zbytečné.
    Zkus místo toho jeden projekt, už nevím kde to funguje, je to nějaká restaurace nebo bludiště (myslím že v Praze), kde dají člověku černé klapky na oči (šátek by asi nestačil)a v té místnosti samé je myslím také tma, prostě jsi na moment úplně vyřazena z vidění.
    Je to projekt, aby lidi poznali, jaké to je, být slepý.
    K dalším plánům - myslím že se ti podaří něco zrealizovat.
    Ke kompletnímu vydání některého z autorů - pokud bys nestrávila sebrané spisy Aloise Jiráska (a to je fakt těžká výzva!), tak bych ti doporučila sérii knih od Alexandra Dumase - myslím že se to jmenuje Paměti lékařovy a je to asi deset nebo dvanáct dílů o francouzské revoluci, co jí předcházelo, o králi Ludvíkovi a královně Marii Antoinettě, spolku svobodných zednářů, trocha magie a spousta intrik. Do toho jeden propletený příběh několika vedlejších postav, který se line celou sérií. Četla jsem to někdy v tvém věku, a nedávno jsem je četla znovu, s odstupem a jiným náhledem. Je to Dumas, no, je trochu ukecanej, ale dobře čtivej. Jednotlivé díly se jmenují Josef Balsamo, Královnin náhrdelník, Pád Bastily, Hraběnka de Charny a Rytíř de Maison-Rouge (tu poslední jsem nečetla), jednotlivé díly jsou dvou až tří nebo čtyřdílné. Zkus se po této sérii podívat buď v knihovně nebo po známých nebo možná antikvariát, ber to jako fatk zajímavý tip na kompletní sérii od nějakého klasického spisovatele.

    OdpovědětVymazat
  13. A sice jsem ti gratulovala na fejsu, ale přidávám se i zde - všechno nejlepší, Vlasti, a ať se ti sny plní!

    OdpovědětVymazat
  14. P.P.S.-ještě k té troše magie, co se nachází v Pamětech lékařových, jde spíš o prvky okultismu, jinak žádní čarodějové ani draci :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Páni, šestnáct to je nejlepší věk, já své šestnácté narozeniny vzpomínám ráda, podle mě je to předěl a začíná krásná doba do osmnácti, tak si to pěkně užívej...

    OdpovědětVymazat
  16. Opožděně také přeju všechno nejlepší! :) Musím říct, že máš moc pěkné cíle, navíc mnohem reálnější, než jsem ve svých šestnácti měla já, a možná i teď. ;) Snad se ti podaří všechny splnit i s malým bonusem! ;) Přiznám se, že já si svoje šestnáctiny už vůbec nepamatuju - jsem totiž ten typ, co nemá moc rád oslavy a tak se taky žádná nekonala, byl to prostě den jako každý jiný, takže to trochu splývá. Jediné, co si vybavuji, a taky se to týká tvého seznamu, je ten vztah. Já jsem se ale v šestnácti rozhodla, že ho budu mít >hned<, prostě ještě ten rok, a dopadlo to, jak to dopadlo. :D
    Mimochodem! Jít po stopách spisovatele se mi moc líbí, držím palce! Já mám v plánu něco trochu podobného - navštěvovat oblíbená místa v Británii, pokud se mi tam podaří dostat na vysokou, je tam spousta kaváren, kde se ukazovali různý britští spisovatelé. :)

    OdpovědětVymazat
  17. To jsou ušlechtilé a zároveň tolik dobrodružné cíle. Věřím, že se ti podaří jejich moc ochočit. Dokonce věřím, až se sem za deset let podívám, narazím na spokojenou usměvavou tvář zakleté v internetovém světě, jak sleduje cestu plnou vlačejek na globusu, knížek založených v místě oblíbené pasáže, jak si zakrývá tisíckrát políbené rty od své lásky. :)
    Své šestnáctiny se nepamatuju. Jenom vím, že jsem se pokoušela utopit se v alkoholu.

    OdpovědětVymazat