Sonáta Selénina smutku

Věnováno obrázku i hudbě čtyřicáté třetí iluze

Nesmrtelná duše zmítá se citem, 
láskou tak vroucí a plamennou, 
jejíž světlo soupeří i s úsvitem. 

Duši tak náhle roztouženou, 
slzy plny smutku zaplaví, 
neboť se nestřetá s ozvěnou. 

Vyvolený spí, mladý, zdravý, 
však navždy v říši plné snění, 
kde svoji nesmrtelnost tráví. 

Většího smutku nikde není, 
noční modř temnější nebývá, 
měsíc neskrývá zapomnění. 

Smutek rozkládá ji zaživa 
a uvnitř bolest zanechává, 
boží láska není prchlivá. 

Láska je cit, co nevyhrává, 
toužení, které spaluje, 
nemá svědomí, když je pravá. 

On lásku neopětuje, 
ona vyčkává napořád, 
a po nebi smutně pluje. 

Doufá, že jednou, možná, snad... 

Když jsem se v průběhu září znovu pročítala řeckou mytologií kvůli zápisu do školního čtenářského deníku, narazila jsem na zajímavou, pro mě do té doby neznámou Seléné, bohyni a zosobnění měsíce. Škoda, že její příběh není zařazen do knihy Staré řecké báje a pověsti, nejspíš by se stal jedním z mých nejoblíbenějších. Podle řecké mytologie se bohyně Seléné zamilovala do mladého pastýře Endymióna, kterého Zeus odsoudil k věčnému spánku, ale zároveň také k nesmrtelnosti. Seléné se jej noc co noc snažila probudit, ale nikdy se jí to nepodařilo a svou nenaplněnou láskou se velmi trápila. Podle této verze příběhu se vyvozuje smutné bílé světlo měsíce. A právě o tom smutku měla být tato báseň. Uznávám, že mohla být lepší, ale zároveň vím, že jsem už napsala horší slátaniny. Proto doufám, že nikoho neurazí, když jsem svých pár veršíků přiřadila k obrazu a hudbě, obojím nazvaném "Měsíční sonáta". 

Však je to příhodné nejen atmosférou, ale i názvem, nemyslíte?

Komentáře

  1. Hezká měsíční lyrika! :-) Řeckou mytologii mám ráda, můj nejoblíbenější je příběh o Persefoné, nevím, jestli to znáš, ale asi jo. Tuhle báji jsem popravdě řečeno neznala, takže jsem se ještě díky tobě něco dozvěděla.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že znát všechny ty příběhy je nemožné. :D Takže dozvídat se něco nového není nic překvapivého. :)

      Vymazat
  2. Měsíční poezie ti jde. Z básně skutečně dýchá jakýsi smutek, přitom nejde o žádný patos. Dovedeš básnit, fotit i psát. A různé výzvy ti sluší!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky