čtvrtek 23. července 2015

Knihy, otázky a dilemata

Rozhodla jsem se přidat po delší době něco knižního, oddechového a snad i čtivého. Ve dnešním článku se proto dozvíte, jaký druh knih upřednostňuji (this or that book tag) a které čtivo si pojím s nemocemi (the sick book tag).


THIS OR THAT BOOK TAG 
Dáno třináct otázek, v nichž se musíte rozhodnout pro jednu z variant a odůvodnit ji. Abych se přiznala, neumím odpověď jednoslovně (kdo umí?).

1. Hardback nebo paperback? 
Vlastně možná překvapím, ale mám radši paperbacky. Jsou skladnější, do knihovny se jich vejde víc. Navíc často mívají i menší písmo. Jediný problém nastává, pokud se mají paperbacky přenášet. Já s nimi třeba necestuji, čtu je doma po večerech nebo ve škole (v batohu plném učebnic je obálka v bezpečí), protože představa, že budou mít popraskané hřbety nebo zohýbané rohy mě upřímně děsí. Paperbacky nepůjčuji.

2. Autor nebo autorka? 
Tahle otázka je asi zbytečná - je mi totiž úplně jedno, jestli knihu napsal muž nebo žena. Četla jsem už dost knih a vím, že muž dokáže napsat příběh z pohledu ženy jako žena z pohledu muže, a že jsou to občas velmi kvalitní příběhy. Talent a cit pro psaní není vrozen jednomu z pohlaví, tudíž neupřednostňuji ani ženy, ani muže.

3. Šťastné nebo smutné konce? 
To je těžké rozhodnout. Mám ráda šťastné konce, jenže někdy se ke knize nehodí. Šťastné konce si přeji v životě, knihám bych nechala trochu šedi reality. I když mě smutné konce - překvapivě - rozesmutní, kniha mě díky nim často víc zasáhne, než když se v závěru špatné otočí v dobré a poslední stránka je sladká a romantická. Možná, že zlatou střední cestou jsou volně zakončené příběhy.

4. Současnost nebo historie? 
I když mi knihy ze současnosti vůbec nevadí, vždycky si radši přečtu něco, co se odehrávalo v minulosti. Nemusí to být historie vzdálená, i když středověk a novověk jsou má oblíbená období. 

5. Samostatná kniha nebo série? 
Samostatná kniha. Mám několik oblíbených sérií, jenže to jsou spíše výjimky potvrzující pravidlo. Co se týče trilogií, kterých je v dnešní době všude plno, jeden díl by příběhu možná mnohdy stačil, v druhém díle se začnou vytvářet milostné trojúhelníky a podobné záležitosti a to mě vážně vůbec nebaví. Samostatné knížky jsou mi milejší. 

6. Hlavní hrdina nebo hlavní hrdinka? 
Myslím, že jsem nad tím nikdy moc nepřemýšlela, zkrátka jak to autor napíše, tak to beru. Když si však prohlížím svou knihovnu, většina mých oblíbených knih je psána z pohledu muže - Malý princ, Esej o tragédii, Ten, kdo stojí v koutě, Norské dřevo, Parfém: Příběh vraha, Muž jménem Ove, Postel. Těch, které vypráví ženy, je také hodně, ale víc než těch s hrdiny asi ne. Tudíž odpověď je jasná, byť jsem o její jasnosti doteď nevěděla.

7. Záložka nebo ohýbaní rohů? 
Jako vážně? Samozřejmě, že záložka, roh bych nikdy neohnula, ani kdybych postrádala záložku. V takové situaci bych vytrhla kousek stránky ze sešitu, ale nikdy bych úmyslně knížku tímto způsobem nepoškodila.

8. Čeští autoři nebo zahraniční autoři? 
Stejně jako u otázky ohledně mužských či ženských autorů, i v tomto případě jsem s výběrem poměrně lhostejná. Mám spoustu oblíbených českých autorů, navíc mám ráda i českou klasiku, zahraniční knížky však mají také co nabídnout a baví mě stejnou měrou. Nerozhodně.

9. Čtení s hudbou nebo potichu? 
Když si čtu doma, nepotřebuji žádnou zvukovou kulisu. Při čtení na veřejnosti nemám na výběr, jestli chci ticho nebo hluk, nicméně čtení potichu upřednostňuji. 

10. Fantasy nebo kniha podle skutečných událostí? 
Dřív bych řekla fantasy, dneska už určitě kniha podle skutečných událostí. Nebo to vlastně nemusí být podle skutečných událostí, prostě příběh zasazený do reality, ať už v současnosti nebo minulosti. Tyhle knížky mi dávají větší smysl, navíc snažit se porozumět nějakým vymyšleným světům mě moc nebaví. 

11. Půjčovat si knihy nebo kupovat? 
Účet v knihovně mám a strávila jsem tam víc času než v jakékoliv jiné instituci s výjimkou školy, tudíž bych měla říct půjčovat. Pravdou je, že si radši knížku koupím a vím, že je jen má a nikdo mi ji nezničí v případě, že se mi bude líbit.

12. Harry Potter nebo Pán prstenů? 
Pána prstenů jsem nečetla ani jednou, Harryho Pottera jsem prožila nesčetněkrát. Odpovídám jasně a bez váhání. :)

13. Zombie nebo jednorožci?
Ehm, vlastně jsem nikdy nevyhledávala ani jednu věc, ale když už bych si měla vybrat, samozřejmě zvolím jednorožce, protože zombie mi přijdou jako ta největší kravina, co lidi vymysleli. Hned po superlidech, kteří přežijí bez jídla a pití, přemůžou armádu robotů a ještě se při tom stihnou zamilovat. 

THE SICK BOOK TAG
Devatero nemocí, k nimž bych měla na základě vlastností přiřadit jednu z přečtených knih. Směle do toho!

1) Cukrovka (Diabetes) - opravdu, ale opravdu sladká kniha (rozuměj romantická). 
Musela jsem chvilku přemýšlet, protože já snad nikdy nečtu něco ryze romantického. Vždycky je v tom nějaký háček (tragický konec nebo je celá knížka romanticky tragická) a nebo má v sobě kniha tolik prvků, ze kterých romantika nevyčnívá. Nakonec jsem si vzpomněla na knihu S hlavou v oblacích (v pejru), kde je zápletka opravdu hodně romantická.

2) Plané neštovice (Chicken Pox) - kniha, kterou jsi četla jednou a už ji číst nebudeš. 
Jé, těch by bylo. Třeba kniha Kavky nad městem - anotace mě opravdu zaujala, jenže nakonec jsem nad těmi dvěma sty stránkami strávila skoro měsíc a vůbec nic mi to nedávalo. Takže díky, nikdy víc.

3) Chřipka (Influenza) - kniha, která je nakažlivá. 
Podle žebříčků prodávanosti očividně Fifty shades. (To jsem však nečetla, takže nemůžu zmiňovat.) Jak jsem však vypozorovala, opravdu nakažlivý v příjemném slova smyslu je kniha Muž jménem Ove. Pokud jste ještě nečetli, doporučuji to napravit, humor tohohle sarkastického zásadového staříka vám učaruje.

4) Cyklus (Cycle) - kniha, kterou čteš každý měsíc rok, nebo často. 
Většinou se při čtení vracím pouze k pasážím, které mě dojímají/baví. Mám však v plánu v brzké době oživit si mé drahé příběhy Harryho Pottera, v originále. Velkou zásluhu na kvalitě knih mají prý čeští překladatelé, chci si proto ověřit, jestli mě Rowlingové dokáže nadchnout tak, jako když jsem byla mladší. 

5) Nespavost (Insomnia) - kniha, která tě udržela vzhůru celou noc. 
Kromě už mnohokrát zmíněného Harryho Pottera jsem po nocích poslouchala (audioknihu) Obsluhoval jsem anglického krále. Vlastně jsem to poslouchala po večerech, jenže pro mě už je půl jedenácté hluboká noc, tudíž přijatelnější odpověď snad nemám. 

6) Amnézie (Amnesia) - kniha, která je zapomenuta a neuspěla v zanechání kladné vzpomínky. 
Papírová města. Proč je kolem toho takový humbuk? Zbytečné plýtvání papírem. Na téhle knize mě nic neoslovilo, Green je pro mě asi jen barvou, nikoli jménem oblíbeného autora.

7) Astma (Asthma) - kniha, která ti vzala dech. 
Dech mi, přiznám se, bere kde co. Například kniha Pět dní je dechberoucí, stejně tak bych mohla zmínit knihy Haruki Murakamiho (Spánek, Norské dřevo, Na jih od hranic, na západ od slunce) nebo Ten, kdo stojí v koutě, Velkého Gatsbyho či Malého prince. Existuje tolik knih, které se mi zapsaly v srdci, že by na jejich výčet tento odstavec nestačil. Někdy se o nich však rozepíšu.

8) Podvýživa (Malnutrition) - kniha, ve které chyběla výživa pro tvůj mozek. 
Vlastně mám trochu s výběrem potíže, protože když si chci něco přečíst, snažím se zvolit titul, který mi něco dá. Ale například zmíněná Papírová města mi nic nedala. Nebo kniha Plavat se žraloky. Nebo Divergence.

9) Nevolnost při cestování (Travel sickness) - kniha, kterou sis vzala na cestu.
S mnoha knihami jsem necestovala, tedy s mnoha, které si pamatuji. Na Maltě mi společnost dělala Tampa a Digitální demence, na kola jsem si přibalila knihu Jak jsem zhubla 45 kilo za 1 rok. V únoru jsem na horách četla Tak padne náš svět a Dcera sněhu. A teď, zatímco jsem v Anglii, čtu knihu Hospoda Jamaica od Daphne du Maurier, protože součástí trasy je navštívení právě zmíněné hospody a obecně Cornwallu a okolí, kde se její romány odehrávají. To abych měla něco tematického. Pokud knihu dočtu, v kufru mi leží čtečka, na níž taky několik nepřečtených knížek čeká na mou pozornost.

Zapojíte se do těchto tagů? Své odpovědi mi můžete napsat aspoň v komentáři, budu se na ně těšit! :)

4 komentáře:

  1. Ahoj,

    rádi bychom ti oznámili, že v klubu nastaly velké změny (je důležité si přečíst článek, na který budeš mít odkaz pod položkou "Web" u našeho komentáře). Touto cestou se tě chceme zeptat, jestli máš stále zájem být členem našeho klubu. V případě, že ano, dej nám vědět do konce srpna. A to nejlépe na klubový e-mail, případně nám napiš přímo na klubový blog, třeba pod článek s přijímáním členů.

    Za Fotografický klub,

    Mike a Trimaliny

    OdpovědětVymazat
  2. Originální otázky a odpovědi, hlavně ten druhý tag má zajímavé uchopení :)) Ráda si čtu tyhle dotazníky, abych své knihomolství mohla srovnávat :D

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle byly zajímavé tagy, zvlášť ten druhý - knihy podle nemocí. Já myslela, na začátku, že půjde o knihy, které by jsi četla v případě nemoci. :-)
    Tak vida, Papírová města tě neoslovila? (nečetla jsem od Greena nic, takže nemůžu posoudit, jen vím, že jeho poslední díla jsou hodně uváděná v recenzích, čili je zrovna populární. Ale může vyšumět,to je fakt.
    Kdybych měla vytáhnout knihu, která mi vzala dech, tak by to byla asi každá, která se mi zahryzla do mozku natolik, že jsem v ději a v místě té knihy téměř přebývala, vybavovala si části, které jsem četla a vytvářela fikce o tom, co bude, pokud jsem nedočetla. K takovým knihám kdysi patřila Angelika (světe zboř se, ale coby knižní série měla opravdu své kouzlo, navíc tentokrát dávám přednost Angelice ve slovenském překladu, v češtině na tom kouzlu trochu ztrácí), později Zaklínač, později Harry Potter a ještě později Stmívání. Teď neřeším kvalitu knihy. Jo a nesmím zapomenout na jedinečný a neskutečný a nezapomenutelný román od Stephena Kinga, pod názvem TO. Ten se mi zažral pod kůži na pořádně dlouho.
    P.S. jakpak se ti čte Hospoda Jamaica? Čteš v originále? Mám ji doma s překladem, a doporučuji i pěkné filmové zpracování s Jane Seymorovou (snad jsem jméno napsala dobře).

    OdpovědětVymazat
  4. Je noc a já, místo abych spala, čtu tvé články z tagu knihovna :-D "Nemocný tag" se mi líbí... možná se něčím inspiruju na své tipy :-)

    OdpovědětVymazat