The ultimate book tag

Ke mně se tenhle shluk otázek ohledně knih dostal přes Iris, které tímto za inspiraci na článek v období uzavírání čtvrtletí děkuji. Rovněž jí patří ilustrace, která vás jistě upoutala už před otevřením článku. Snad svými odpověďmi  překvapím či zaujmu, nebo alespoň zanechám tytéž otázky vám, čtenářům, k zodpovězení. :)

autorkou je Iris
1. Bývá ti špatně při čtení v autě? 
Hned na tuhle otázku nemůžu odpovědět jednoduše ano či ne. Například když jedu autobusem do školy, můžu si v pohodě číst. I tu hodinovou cestu do Prahy vydržím nad knížkou bez houpajícího se žaludku. Naposledy mi bylo špatně, když jsme jeli do Itálie, ale řekla bych, že to způsobily spíš ty švýcarské zatáčky. Takže ne, většinou mi špatně nebývá, ne ze čtení. :)

2. Který autor má podle tebe jedinečný styl psaní a proč? 
Takových autorů není sice hodně, ale na jmenování pouze jednoho jich je až až. Pro Iris je takovým autorem Karel Čapek a já s ní vlastně souhlasím. Ale jinak je výjimečnou autorkou s jedinečným stylem Iva Pekárková, jejíž slovní zásoba, dlouhé věty, spíše lyrický příběh a málo zbytečných dialogů mi vždycky zpříjemní samotné čtení jejích knih. To samé platí o Haruki Murakamim (snad jsem to vyskloňovala dobře, Anniko, když tak křič!). Ale musím se krotit, všechny své oblíbené jedinečně píšící autory zmínit nemůžu. :)

3. Harry Potter nebo Stmívání? Třemi body obhaj svůj výběr... 
Hmm, to je docela těžké. Četla jsem obojí, obojí několikrát, obojí jsem zhlédla a na obojím jsem ujížděla. Ale takhle s odstupem bych řekla, že vyhrává Harry Potter. Zaprvé, s Harrym jsem vyrůstala, poprvé jsem sérii přečetla během vánočních prázdnin ve třetí třídě a od té doby ještě alespoň pětkrát. Mám doma i dva díly v originále, chystám se na ně. Stmívání mi mamka, netušíc, o co jde, koupila k Vánocům někdy ve čtvrté, páté třídě a napoprvé mě to nechytlo tolik, abych si přečetla hned další díl. Navíc to není série, u které můžete vyrůst spolu s hrdiny, změnit se a dospět. Zadruhé: filmy. Má to sice být knižní tag, nicméně filmová zpracování k tomu patří. V případě Harryho Pottera si téměř na nic nemůžu stěžovat. Jistě, filmy nemůžou obsáhnout všechno, nemůžou vybrat postavy úplně podle popisu, jsou omezeny minutami a zajímavými scénami. Mám ráda herecké obsazení a myslím si, že výkony herců jsou skvělé, i když, co jsem se tak koukala na scény z natáčení, většina věcí je stejně upravená počítačem. Tak je tomu i v případě Twilight ságy. Tam se však nemůžeme bavit takových kvalitách, kterých v porovnání dosahuje Harry Potter. A ještě jedna věc se k tomuto váže - soundtrack. Miluji hudbu z HP, zvlášť ze sedmého dílu a osmého. Tu složil Alexandre Desplat, který je rovněž spojen s částí hudby k Novému měsíci (2.díl Stmívání). Hmm, a ještě tyhle dvě série propojuje Robert Pattison alias Edward Cullen nebo Cedrik Diggory. :)) Nu a zatřetí... když si tak vybavím, kolikrát jsem snila o životě v jednotlivých knihách, vyhrávají Bradavice. Dokonalý svět upírů zní sice lákavě, ale já bych stejně radši navštívila Školu čar a kouzel. Rowlingová zkrátka stvořila úplně samostatný svět, který je skrytý tomu mudlovskému. Dala mu řád, dala mu život. Snad toto coby obhajoba stačí. :)

4. Nosíš s sebou nějakou tašku nebo kabelku na knihy? Jestli ano, co v ní je (kromě knih)? 
Obvykle mám batoh nebo kabelku a v tom knihu jako doplněk, ne jako hlavní předmět. Jinak nosím, nepočítám-li učení, svačinu nebo pití, peněženku s doklady a kartou na autobus, telefon, sluchátka, nějakou tužku a zápisník, klíče, diář, žvýkačky a občas i něco jiného. :)

5. Čicháš ke knihám? 
Vždycky! Zjistila jsem, že mé nejoblíbenější knihy nejkrásněji voní. Tak třeba právě Harry Potter. Nebo Na západní frontě klid. Nebo Velký Gatsby.

6. Preferuješ knížky s ilustracemi nebo bez nich? 
Vlastně je mi to nějak jedno. Ilustrace jsou příjemným doplňkem, ale důležitý je slovní obsah. Mám tendence při čtení vymýšlet, jak bych co napsala k obrazu svému, jaká slova bych zaměnila za vhodnější a co bych vyškrtla. Ilustrace většinou takovou korekturou neprochází. :D

7. Která knížka se ti líbila, když jsi ji četla, ale později jsi zjistila, že to není zrovna "kvalitní psaní"? 
Tak teď jsem trochu v koncích. Nejspíš právě série Stmívání. Nebo Temné vize od L.J.Smith...

8. Píšeš? Vidíš sebe samu v budoucnu jako spisovatelku? 
Ehm, píšu. Od snu, že bych do dějin vstoupila jako nová česká Rowlingová, jsem dávno došla někam jinam, ale ano, ráda bych někdy něco napsala. Třeba bych to vydala v deseti kouscích na vlastní náklad, třeba by mi to jen zůstalo v počítači. Vůbec si svou budoucnost v tomto směru neumím představit, ale myslím si, že od psaní nikdy neodbočím. :)

9. Kdy jsi začala číst? 
Jakmile jsem se to naučila. Nevím proč, ale trochu mě štvou ti blogeři, kteří začali číst třeba v šestnácti (a teď je jim osmnáct) nějaké young adult a z toho tedy vyvodí, že jsou knihomolové. A pak nakupují hromady knih a stejně to nestíhají číst, a mají odpor k povinné četbě jenom kvůli hloupému označení pro pořádek v systému... No, zpět ke mně. Pamatuju si na své první přečtené knížky, Eduard Petiška a ilustrace Heleny Zmatlíkové. Už ani nevím, jak se to všechno jmenovalo. 

10. Byl tvůj oblíbený předmět ve škole český jazyk a literatura? 
Dalo by se říct, že stále je, ale zároveň je to tento rok jeden z nejnudnějších předmětů. Češtinu a literaturu, českou i zahraniční, miluji, ale naše nová učitelka zkrátka neumí dodat hodinám nic, co v nich potřebuji. Říká všechno, co znám, tudíž se nic nového neučím. Hnusí se mi, jak mluví o knihách a nesnáším, když popíše celé dílo tak, že ho v podstatě nemusíte číst, protože vás tam už nic nepřekvapí. Ale ano, jinak patří čeština k těm oblíbeným předmětům. :)

11. Kdybys dostala knihu, kterou jsi četla a nelíbila se ti, co bys dělala? 
Nejspíš bych si ji nechala a ve vhodnou chvíli ji dala někomu jinému. To samé bych udělala, pokud bych dostala knihu, kterou už doma mám, případně kterou prostě nechci. 

12. Která méně známá série se podobá Harrymu Potterovi nebo Hunger Games?
Nic moc mě nenapadá, vlastně se v literatuře tohoto žánru tolik neorientuji. K Harrymu mě napadá série Čarodějnice školou povinné, k Hunger games snad Divergence (méně známá, haha) nebo Tak padne náš svět. Omlouvám se, nevyznám se.

13. Upíři nebo víly?
Hmm, hned se mi vybavila Alice Cullenová na jedné straně a na druhé Laurel ze série Křídla. Opravdu netuším, obojí má něco do sebe. :)

14. Vlkodlaci nebo duchové?
Tady už je to horší, neoslňuje mě ani jedno. Říkám tedy vlkodlaci, abych moc nemlčela.

15. Milostný trojúhelník nebo zakázaná láska? 
Zakázaná láska, ale taková ve stylu Murakamiho. :) 

16. Romantická kniha nebo akční kniha s několika romantickými scénami?
Romantická kniha. Nebo bych spíš řekla romantická, hořkosladká kniha, ne žádná slaďárna. Spíš něco jako Romeo, Julie a tma. :)

A jak byste na otázky odpověděli vy? Pište, zajímá mě to! :)

Komentáře

  1. Zajímavý tag. Přistihla jsem se, že na otázky odpovídám v duchu i já, a s některými věcmi se zřejmě ztotožňujeme. Určitě kdybych měla vybrat mezi Harrym Potterem a Stmíváním, dala bych palec nahoru potterovskému světu, protože byl vypracovanější, měl reálnějšíhodnoty, obsáhlejší svět, více lidí, více charakterů, o nejrůznějších fantastických úletech při popisech kouzelnického světa ani nemluvě. Taky se mi líbil duch série Harryho Pottera - téma přátelství a nesobectví. Tohle mi v Twillight dost chybělo, Bella byla hodně omezena na rodinu Edwarda, vlastní rodinu téměř odstrkovala na okraj svého bytí, stejně tak své nové spolužáky, o starých kamarádech ani nemluvě, ty vlastně neměla žádné. Přesto, Twillight byl svým způsobem kouzelný, ale v porovnání s Harrym Potterem dost chudý.
    Pobavil mě batoh na knihy. To existuje? Spíš to mají všichni podobně jako ty - knihu jako doplněk k tomu, co se už nosí. Tedy, do školy učebnice a sešity, do práce mobil, klíče, peněženka, deštník a možná nějaká taška pro nákup.
    Knihy s ilustracemi se mi také líbí, už pro fantazii těch ilustrací, ale stejně jako ty souhlasím s tím, že důležitější je obsah.
    "Nekvalitních knih", které se však četly dobře, znám docela dost, od různých červených knihoven (nezavrhuju je, ne každá červená knihovna je slátanina), přes román Twillight, nebo románky Lenky Lanczové, kterou mnozí z nepochopitelných důvodů odsuzují, ale podle mě píše celkem dobře a zábavně a když nečekám v jejích knihách nějaké podnětné myšlenky, nejsem zklamaná. Stejně tak romány od Fieldingové, Steelové (některé jsou docela dobré) a dokonce Rosamundy Pilcherové, ze které mnozí dostávají kopřivku (i tam záleží, jaká kniha se mi dostane do ruky).
    Zaujalo mě, jak vidíš svoji češtinářku. Věřím, že coby sečtělou osůbku tě můžou její hodiny nudit, mnohé už totiž znáš, a jestli vám přibližuje literaturu způsobem, který popisuješ, zdá se, že dělá víc škody než užitku. I když si to zřejmě sama nemyslí.
    Upíři nebo víly? Vlkodlaci nebo duchové? Beru všechny! Ať je sranda...
    A věřím, že jsi schopna knihu napsat. Možná ne román, ale spíš povídky. Možná povídky, které časem rozvineš v román. Psát umíš dobře, máš styl, který stále vybrušuješ, máš dobré nápady, umíš se inspirovat náměty. Určitě to nebude teď, k napsání knihy, nebo i příběhů, se musí nasbírat určité zkušenosti, ale jednou, možná i za pár let... kdoví.

    OdpovědětVymazat
  2. Páni! Poslední dobou mi přijde, že miluješ tragické konce... :D jinak dobrý tag :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedá se říct, že bych je milovala... spíš mám pocit, že ony poslední dobou milují mě a mé okolí... -_-

      Vymazat
  3. Děkuji za moc hezké vyplnění tagu. :-) Vážně, každým článkem jsi mi sympatičtější. Vlastně nemám co dodat, protože moje odpovědi na otázky už znáš. Snad jen že jsem si opět vzpomněla, že si chci přečíst Na západní frontě klid (možná, že tak za dva roky se k tomu dostanu, haha).
    A obzvlášť se mi líbí tvá odpověď na devátou otázku. Já osobně si nacházím víc zajímavých knih mezi povinnou četbou. Třeba letos jsme měli jako povinnou knihu Romeo, Julie a tma a ačkoliv tomu většina třídy moc nerozuměla, já jsem z téhle novely byla docela nadšená (dá-li se to vůbec takhle napsat... nadšená z knihy, co se odehrává během Heydrichiády... no, snad je má formulace pochopitelná). :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romeo, Julie a tma je jedna z mých nejoblíbenějších knih! :) :3

      Vymazat
  4. Ach jo :D říkala jsem si, že tenhle tag jenom omrknu a přečtu ho až zítra (mám ještě něco udělat), ale než jsem se dokázala zastavit, přečetla jsem ho :)
    .
    Je mi to trochu líto s tou češtinářkou. Já mám k učiteli taky rozporuplný postoj, ale v zásadě platí, že je asi ten nejlepší na naší škole. A jsem si jistá, že ty bys byla nadšená. Některé knihy vypráví tak, že je skutečně číst nemusíš, jiné naopak prozradí jen napůl, aby nás nalákal :) a rád nám i doporučuje :) a odsuzuje holčičí romantickou četbu, haha :D
    .
    Za mě vždycky a jen vlkodlaci :)

    OdpovědětVymazat
  5. Je neuvěřitelné, kolik lidí ke knížkám čichá! Vítej v klubu! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Možná bych tenhle tag mohla taky udělat. I když, jak na to koukám, hned na několik otázek bych prostě nedokázala odpovědět... =D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky