sobota 21. března 2015

Jak jsem se zahřá(va)la

Dvacátý první březen, první jarní den, přišel jako nic. Vždyť ještě docela nedávno bylo září, já chytala inspiraci a s pomocí Iris jsme daly dohromady Hřejivou výzvu. Půl roku jsme se pak každá potýkala s jednotlivými úkoly třiačtyřiceti bodů výzvy a nebyly jsme samy - přidala se k nám slušná řádka milých lidí, skvělých blogerů a nadaných pisálků. Ne všichni sice výzvu dokončili nebo stihli dokončit, ale vzhledem k náročnosti úkolů a podmínce dodržovat pořadí v časovém úseku se není čemu divit. I já měla několikrát nutkání výzvu vzdát, ale nakonec jsem se přes všechny výkyvy nálad, duševní splíny a záchvaty štěstí dopracovala až sem, ke konci. 


První úkoly výzvy jsem plnila s tvůrčím elánem, plná nápadů, plná radosti z neznámého dobrodružství, do kterého jsem se uvrhla. To bylo září, možná začátek října. V listopadu mé příspěvky ztratily na kouzlu, jaké jsem jim chtěla dopřát, o těch listopadových ani nemluvě. Potom jsem se na dva nebo tři týdny odmlčela, myslíc, že stejně nic nemá cenu. Před novým rokem se mi podařilo vymyslet ještě několik básniček a textů, s nimiž jsem celkem spokojená. Leden jako takový se však nesl spíše v duchu podivných výplodů, které s označením "literární tvorba" mnohdy vůbec nesouvisí. V únoru jsem čerpala převážně z toho, co mi leželo v šuplíku a teď v březnu jsem se hlavně snažila dohnat všechno zameškané a předběhnout čas, abych stihla včas dorazit do cíle. :) 

Stejně jako to ve svém závěrečném článku napsala Iris, i já si musím přiznat, že tahle výzva rozhodně nebyla jen psaním nějakých úkolů. Mnohdy jsem do příspěvku vložila velký kus sebe samé, mnohdy jsem dlouho chytala inspiraci, než přišel finální nápad - třeba ne nejlepší, ale lepší něco než nic. Hřejivá výzva mě opravdu zahřála, zaměstnala mou Múzu v průběhu celé zimy. Bylo zajímavé zjišťovat, co mi jde, v čem mám problémy a do čeho se raději nepouštět. Pomáhaly mi i vaše komentáře, zvlášť za ně děkuji Iris, Magdaléně, Vendy, Annice, ale i všem ostatním, kteří zanechali svá slova pod některým z mých výplodů. Při psaní jsou pro mě pochvaly i kritika velmi důležitými věcmi, vždycky proto váš názor uvítám. :)


Inu, snad odpustíte pisálkovi, kterému už od psaní hoří prsty, když rozehřeje svůj poslední článek Hřejivé výzvy ve statistické tečce. Doufám, že ne nudné. :)

Úkoly Hřejivé výzvy, s nimiž jsem spokojená a kterým klidně dopřeji pozornost:
1. Místo, které miluješ (libovolný útvar) - pár odstavců o místě, kam se chodím uklidnit, kde vládne klid uprostřed dětské radosti. I teď bych napsala něco podobného, což svědčí o tom, že se jedná o slova vycházející zevnitř. Těžko říct, proč bych šla rozbít skleněné slzy na houpačku dnes, ale šla bych právě tam...
2. Příběh jakéhokoliv předmětu z tvého pokoje - o tom, jak se asi žije zářivce, která musí sledovat můj život během celé své existence.
3. Báseň, v níž použiješ tato slova: modrá, nedůvěra, polovina, brnknout - netuším, co se mi tehdy honilo hlavou, ale když si své verše přečtu teď, právě v tuto chvíli, vystihují úplně ten popraskaný kousek uvnitř mě.
5. Příběh začínající slovy: "Myslel jsem, že jsem viděl..." - trochu jinak zpracovaný příběh odehrávající se v životě jisté osoby.
10. Napiš o místě, které chceš navštívit - ještě teď se mi vybavuje, jak jsem seděla, na stole Školní atlas světa, v hlavě spoustu nenaplněných snů a přání. A pak jsem to všechno hodila přes palubu své vlastní hlavy a podělila se o kousek sebe samé s vámi.
19. Kousek historie (libovolný útvar) - i když bych nenazvala tuto báseň vyloženě vrcholem mého poetického snažení, má pro mě význam. Při jejím psaní jsem hodně přemýšlela, o historii, o tom, co se děje teď a co mě nebo lidstvo obecně ještě čeká. 
23. Tvá posedlost (libovolný útvar) - tuto báseň jsem psala v době, kdy mě zajaly vlastní myšlenky, kdy jsem se koukala do zrcadla a říkala si všechno na rovinu, kdy jsem se chtěla propadnout někam pryč, zahrabat se a nevylézat. 
39. Město (libovolný útvar) - i když je to jen krátké drabble, z něhož rozhodně není patrné nějaké hlubší procítění, opak je pravdou. Třeba o tom, jak jsem přemýšlela o městech, někdy napíšu. 

Úkoly Hřejivé výzvy, které bych nejraději nevypustila do světa:

Úkoly Hřejivé výzvy, které jsem zveršovala:

Úkoly Hřejivé výzvy, které jsem ztvárnila pomocí haiku:

Úkoly Hřejivé výzvy, které jsem psala prozaicky:
1. Místo, které miluješ (libovolný útvar), 2. Příběh jakéhokoliv předmětu z tvého pokoje, 5. Příběh začínající slovy: "Myslel jsem, že jsem viděl...", 8. Příběh na motivy snu, který se ti zdál, 10. Napiš o místě, které chceš navštívit, 11. Postavit se strachu čelem (libovolný útvar), 12. Příběh, v němž použiješ cestování časem, 14. Příběh o rande naslepo psán v první osobě, 17. Popiš jakoukoliv svou vzpomínku z dětství, 18. Příběh, který se odehrává ve 100 let vzdálené budoucnosti, 22. Příběh začínající slovy: "Sáhla na malou krabičku ve své kapse a usmála se...", 24. Napiš něco o místě, kde jsi vyrůstal/a, 35. Příběh odehrávající se kdykoliv před rokem 1950, 40. Příběh odehrávající se na lodi, 41. Žánr, který jsi ještě nikdy nepsal/a, 42.Úryvek z knihy, kterou právě píšeš

Úkoly Hřejivé výzvy, v nichž mě zachránilo drabble:

Úkoly Hřejivé výzvy, které nelze přiřadit k žádnému z výše zmíněného:

Úkoly Hřejivé výzvy, ve kterých se odráží má vlastní realita:
1. Místo, které miluješ (libovolný útvar), 2. Příběh jakéhokoliv předmětu z tvého pokoje, 4. Pouze dialogy, prosím! (libovolný útvar), 6. Jak se mohla událost včerejšího dne vyvinout jinak (libovolný útvar), 8. Příběh na motivy snu, který se ti zdál, 9. Oceán (libovolný útvar), 10. Napiš o místě, které chceš navštívit, 11. Postavit se strachu čelem (libovolný útvar), 13. Jakákoliv báseň, 17. Popiš jakoukoliv svou vzpomínku z dětství, 21. Superhrdina, který zachránil den (libovolný útvar), 23. Tvá posedlost (libovolný útvar), 24. Napiš něco o místě, kde jsi vyrůstal/a, 25. Život jde dál (libovolný útvar), 26. Něco, čeho jsi dnes byl/a svědkem, 27. Příběh o třicátém obrázku ve tvém telefonu/počítači, 30. Stát u propasti (libovolný útvar), 31. Chuť tvého oblíbeného jídla, 34. Interview, 38. Den náhody (libovolný útvar)

Úkoly Hřejivé výzvy, které mají nejvíce komentářů (nepočítám své odpovědi):

Úkoly Hřejivé výzvy, které mají nejméně komentářů (jeden nebo dva komentáře, s nulou jsem se díkybohu nesetkala):

Za sebe mohu říci, že tímto rozhodně s nápady a výzvami nekončím, i když si minimálně dva měsíce dám od něčeho vyloženě pisálkovského pauzu. Uvažuji, že bych zase zkusila nějaké Nemalé radosti či 100 happy days, ale zatím se do ničeho nepouštím, uvidím, co přinesou další dny. :) Mějte se krásně, skládejte básně, užívejte jarních dnů, vyžeňte ze srdcí tmu. :)


9 komentářů:

  1. Pěkné shrnutí :) Asi se příště taky zúčastním nějaké výzvy a potrápím si mozek a prsty :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, třeba se té výzvy budeme účastnit společně. :)

      Vymazat
  2. Pěkné rozčlenění. Docela koukám, kolik dílek odráží tvoji vlastní realitu, jsi odvážná :)
    .
    Ach jo, stydím se, kolik článků jsem nečetla a zjišťuju, že mě lákají už jenom ty názvy. Vidím to na vlastní Hřejivou výzvu v létě, kdy to všechno znovu přečtu :) Jakože vážně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odvážná? :) Neumím své problémy řešit, umím je jen zvěčnit ve slovech. :)
      Tedy, jestli si to znovu přečteš, máš můj obdiv. Já si asi hodně dlouho ty texty nepřečtu. :D

      Vymazat
  3. Moc hezký závěrečný článek! Většinu článků, na něž odkazuješ, jsem si znova přečetla (hlavně ty básně) - a bylo to vážně moc hezké počtení. :-)
    Těším se na všechny tvé další články. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to musel být pěkný "záhul", jak by řekl můj drahý :D. Smekám! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Bylo to hodně náročné, už když jsem četla Hřejivou výzvu před časem, jsem si říkalal, že tohle bych nezvládla - a vidíš, tys to zvládla! Moc gratuluji!
    Řekla bych, že psaní je pro tebe jak stvořené.

    OdpovědětVymazat
  6. Hřejivá výzva je opravdu fajn projekt, moc se vám s Iris povedl vymyslet. A tvé články s ním související mě moc bavily! Gratuluji k úspěšnému dokončení!

    Já sama jsem se nicméně v současnu kardinálně zasekla u rande na slepo :-D Snad se jednoho dne zase rozjedu a projekt dokončím, i kdyby s ročním zpožděním :-D

    OdpovědětVymazat